2008 novemberében a Zenész Magazinban jelent meg az alábbi interjúm Kaltenecker Zsolttal, amelyre már egy korábbi bejegyzésemben utaltam. Ezúttal nemcsak a bevezetőt, hanem a teljes riportot is elolvashatjátok! Íme:
Beszélgetés Kaltenecker Zsolttal
Kaltenecker Zsolt az egyik legjelentősebb hazai jazz zongorista. Kaltenecker Trio nevű formációjával egy évtizeddel ezelőtt robbant be a köztudatba. Változó felállásban mind fúziós, mind akusztikus jazz terén kiemelekedőt alkotott, miközben játszott szólóban és duóban is. Belekóstolt a nu jazzbe és a magyar sikereken túl, bizonyított már Szlovákiában, Csehországban, Ausztriában, Lengyelországban, Oroszországban, Angliában és Japánban. Az utóbbi időben a zongora helyett kizárólag elektronikus hangszereken játszik. Zsolttal a kezdetekről, zenei példaképeiről, jelenlegi munkáiról, az európai jazz helyzetéről és még sok minden másról beszélgettünk.
Fotó: Kondákor László
Greg: Mennyi idős korodban és kinek a hatására kezdtél el zenélni?
Zsolt: Hét éves koromban kezdtem a zenével foglalkozni.
Nagymamám zongora- és énektanár volt, csakúgy
mint a keresztanyám, így evidens volt, hogy zongorázni
kezdtem tanulni. Kezdetben nem voltam túl lelkes, de jól és
könnyen ment, úgyhogy lassan rákaptam.
Greg: Mindig is a billentyűk vonzottak, vagy kipróbáltál más
hangszereket is?
Zsolt: Eszembe se jutott más, bár az igaz, hogy már
gyerekkoromban izgattak a szintetizátorok.
Greg: Milyen zenekarban játszottál életedben először?
Zsolt: Egy amatőr instrumentális rock zenekarban 1985 körül.
Greg: Hogyan csöppentél bele a jazz világába? Mi volt számodra a
leginkább vonzó ebben a műfajban?
Zsolt: Keith Jarrett és Chick Corea hatására kezdtem jazzel
foglalkozni. Leginkább a bonyolult ritmusvilág és az
improvizálás lehetősége vonzott.
Greg: A Zeneművészeti Egyetem elvégzése után magántanulóként
New Yorkban folytattad a tanulmányaidat. Milyen
tapasztalatokkal gazdagodtál odakint?
Zsolt: Sok koncerten voltam, élőben hallhattam a legjobbakat. Ez
1996-ban Magyarországon még elég ritkán adatott meg, a
net még gyermekcipőben járt nálunk, és hol volt még a
MySpace és a YouTube! Úgyhogy ez akkor nekem nagyon
tanulságos volt. Emellett az azóta elhunyt Jaki Byardtól
vettem órákat, aki sokak szerint – annak ellenére, hogy
kitűnő és karizmatikus zongorista volt – elismertségben
messze elmaradt attól a szinttől, ami neki kijárt volna. Tőle
is sokat tanultam, nem is igazán közvetlenül a zongorázásról,
inkább globálisan a zeneművészet, és azon belül a jazz
lényegéről.
Greg: Mely jazz zongoristák voltak még a játékodra leginkább
hatással? Kiket emelnél ki és miért?
Zsolt: Keith Jarrettet emelném ki. Az ő játékát ugyanolyan
boldogsággal hallgatom ma is, mint húsz éve. Ő szerintem
külön kategória, különösen szólóban. Sok más zongorista is
hatott rám, de csak egy bizonyos ideig. Esbjörn Svenssont
és Brad Mehldaut említeném még meg, nagy egyéniségek és
nagy művészek.
Greg: Rajtuk kívül vannak még további zenei példaképeid?
Zsolt: Persze. Elsőként Szvjatoszlav Richtert és Glenn Gouldot
említeném. A klasszikus szerzők közül Bach, Mozart,
Beethoven, Brahms, Schumann és Messiaen. Jazz: Allan
Holdsworth, Pat Metheny, Joe Zawinul, John Scofield,
Scott Henderson, Larry Goldings, Michael Brecker,
Nguyén Le, Jonas Hellborg, Jaco Pastorius, Eivind
Aarset, Bugge Wesseltoft, John McLaughlin, Tribal Tech,
Weather Report. És végül, de nem utolsósorban a
pop/rock/alternatív kategóriákban: Beatles, Pink Floyd,
Radiohead, Björk, Depeche Mode, Peter Gabriel, Sting.
Greg: Pályafutásod során játszottál szólóban, duóban, trióban és
egyéb felállásokban. Mely formáció állt hozzád mindig is a
legközelebb?
Zsolt: Mostanában trióban érzem magam a legjobban, de alapvetően
mindenféle felállást kedvelek, ha jó a zene.
Greg: Mesélnél a két legutóbbi trió albumotokról, a Shantanszról,
illetve a Winter’s Tale-ről?
Zsolt: A Shantansz koncepciója az volt, hogy a hagyományos trió
felállás elektronikus verzióját létrehozzuk szintetizátor-
basszusgitár-dob összeállításban. Mindezt úgy, hogy csak
egy szintetizátort használtam. A lemezt ugyanúgy rögzítettük,
mintha akusztikus trió lenne: rájátszás nélkül. A Winter’s Tale
pedig egyfajta összegzése és lezárása az addigi trió
lemezeimnek, egyben átmeneti visszatérés az akusztikus
zenéhez.
Greg: A Kaltenecker Trio számos korszakon, tagcserén és
stílusváltáson ment keresztül az elmúlt tíz évben. Mi újság
most a zenekarral?
Zsolt: A Kaltenecker Trio jelenleg nem létezik. Nem inspirált már a
hagyományos (billentyű-basszus-dob) trió felállásban játszani.
Az utóbbi tíz évben nyolc ilyen jellegű trió lemezt készítettem,
eléggé különböző karakterűeket. Nem akarom ismételni
magam, új kihívásokat, új lehetőségeket keresek. Ezért most
minden energiámat a K.L.B. (Kaltenecker-Lukács-Borlai)
nevű új formációba fektetem. Ez egy nagyon izgalmas felállás,
nincs külön basszusgitáros vagy bőgős, én basszusozok
Minimoogon bal kézzel. Ahogy a név is mutatja, ez egy közös
vállalkozás. Egyenlő arányban hozunk ötleteket, számokat és
mindhárman potenciális szólisták vagyunk erős karakterrel.
Most fejeztünk be egy kéthetes csehországi és szlovákiai
turnét. A koncertek többségéről felvétel készült, ezekből
válogatunk majd az első K.L.B. lemezre.
Greg: Milyen érzés magyar előadóként külföldön játszani? Mennyiben
különbözik az ottani közönség reakciója az itthon
megszokottól?
Zsolt: Ahogy mondani szokás, senki sem lehet próféta a saját
hazájában. Budapesten nehéz játszani, és annak ellenére,
hogy van egy viszonylag szűk réteg, akik folyamatosan járnak
a koncertjeinkre és érzik, értik a zenénket, az átlag hallgató
sokkal kevésbé nyitott, mint mondjuk Pozsonyban vagy
Prágában. Vidéken egy fokkal jobb a helyzet.
Greg: Hogyan látod a közép-kelet-európai jazz mai helyzetét és
jövőbeli irányát?
Zsolt: Azt gondolom, hogy globálisan az európai jazz eljutott oda,
hogy egyenértékű az amerikaival, uram bocsá' izgalmasabb,
változatosabb. Kialakult egy olyan európai nyelvezete a
jazznek, amely már úgy is megállja a helyét, ha nem használja
az amerikai bebop, hard-bop tradíció elemeit. Sajnos ennek
ellenére, még mindig sok egyébként kiváló európai zenész csak
addig jut, hogy profi módon kopírozza az amerikai
mainstreamet. Szóval, szerintem a lényeg az lenne -
különösen hazánkban -, hogy ne csináljuk már össze
magunkat feltétel nélkül egy zenésztől vagy zenekartól csak
azért mert amerikai, és merjünk önmagunk lenni. Merjünk
kipróbálni mindent amit jónak, igaznak, izgalmasnak tartunk
mi, itt, most.
Greg: Rengeteg zenei műfajban mozogsz otthonosan, s ezeket mind
előszeretettel és könnyedén kombinálod is egymással. Van-e
még olyan stílusirányzat, amelyet nem próbáltál, viszont ha
egyszer úgy adódna, szívesen belekóstolnál?
Zsolt: Az indiai zene mindig izgatott, de most ez a vágyam is
teljesült: június óta tagja vagyok Lantos Zoltán zenekarának,
amely jelenlegi formájában az indiai zene és a nu-jazz
ötvözésére törekszik.
Greg: Jelen pillanatban milyen projekteken és kikkel dolgozol együtt,
és milyen terveid vannak 2009-re vonatkozóan?
Zsolt: A K.L.B. és Lantos Zoltán Mirrorworldje mellett Andrew J-
vel is rendszeresen együtt dolgozunk.
Greg: Hogyan tudod fenntartani saját magad és mindenkori
együttesed számára az állandó zenei megújuláshoz szükséges
inspirációt?
Zsolt: Ahogy a mondás tartja, az életben csak egy dolog állandó: a
változás. Ha ennek ellenszegül az ember, akkor ellenszegül az
egész univerzumnak. Szóval, csak hagyni kell, hogy a zene
menjen a maga útján, és követni kell. Ehhez persze
rengeteget kell gyakorolni, néha a gondolkodásunkon vagy
esetleg az életmódunkon kell változtatni. Ez nem könnyű, de
igyekszem olyan emberekkel együtt dolgozni, akik ezt vállalják.
Greg: Mi a titka a híres balkéz technikádnak?
Zsolt: Nem is külön a balkéz a lényeg, hanem a két kéz teljes
függetlenítése. Ez egy adottság, amit gyakorlással elég magas
szintre fejlesztettem. A K.L.B.-ben való játékom csaknem
teljes egészében ezen a technikán alapszik.
Greg: Melyik volt számodra az elmúlt időszak legnagyobb
koncertélménye, amelyet a közönség soraiból láttál és
hallottál?
Zsolt: Keith Jarrett 2007-es szólókoncertje a MüPában.
Greg: Milyen „nem zenei” hobbinak szenteled a szabadidődet
legszívesebben?
Zsolt: Hosszú séták, kertészkedés takaréklángon, olvasás, mozi,
színház.
Greg: Köszönjük szépen! További nagyon sok sikert kívánunk
Neked!
Köszönöm Goldsmann Tamásnak (Zenész Magazin) a megtisztelő felkérést és az engedélyt az interjú utólagos leközléséhez!
Interjú: Kaltenecker Zsolttal
2009.03.01. 10:00 :: GregJazz
2 komment
Címkék: kaltenecker zsolt
A bejegyzés trackback címe:
https://gregjazz.blog.hu/api/trackback/id/tr32944182
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
turorudi · http://check.blog.hu 2009.03.01. 22:26:14
Gyakran mondják egy interjúra, hogy riport, pedig a riport más műfaj (nyugodtan le lehet írni másodszor is, hogy interjú).
És egy kérdés: élő, vagy e-mail interjú volt?
És egy kérdés: élő, vagy e-mail interjú volt?
GregJazz · http://gregjazz.blog.hu 2009.03.02. 06:47:46
Ez esetben (a Borlai Gergő-interjúhoz hasonlóan) e-mailen történt az eszmecsere, ellentétben pl. a Dominic Millerrel, Richard Bonával vagy Mike Sternnel történt élő beszélgetésekkel. E cikk születésének pikantériája az volt, hogy kereken egy hetem volt összehozni egy címlapsztorit, úgy, hogy közben Kalti épp Szlovákiában turnézott a K.L.B.-vel.
Utolsó kommentek