A szavazataitok alapján, a külföldön is sikereket elért magyar jazz muzsikusok közül a néhai Szabó Gábor lett a győztes. Szabó 1936-ban született Budapesten, 14 éves korában karácsonyra kapott egy gitárt, amin el is kezdett lelkesen gyakorolni. Gitártanárhoz mindössze 3 hétig járt, így autodidakta módon sajátított el mindent. A Szabad Európa rádiót hallgatva lett a példaképe a legendás Les Paul. Az '50-es évek elején leginkább bárokban és szállodákban lépett fel, többek között a pesti Astoria Szálló éttermében is, s közben már több hazai formáció tagja volt. 1956-ban családjával először Ausztriába, majd az USA-ba, New Jersey-be vándorolt ki, ahol a menekülttáborban Rávay Géza gitárossal és Kabók Lajos bőgőssel megalapította a Three Strings nevű együttest. Eközben egy légibázis portásaként dolgozott, ahol volt ideje a gyakorlásra, s közben elég pénzt tudott gyűjteni ahhoz, hogy 1958-ban beiratkozzon a bostoni Berklee School of Music-ra. Játékstílusában a jazz mellett ugyanúgy megtalálható volt a magyar népzene, az ír és a skót folk, a blues, valamint a country is. Szabó ezekben az években az International Youth Band tagja volt, amely fellépett a Newport-i Jazz Fesztiválon, ahol Louis Armstrongot kísérték. A Berklee-ben töltött évek alatt ismerte meg Chick Coreát, Charles Lloydot és Sadao Watanabét. Tanulmányai befejezése után 1961-ben csatlakozott Chico Hamilton dobos kvintettjéhez. Vele közösen vették fel az El Chico című albumot. 1964-től Charles Lloydnál folytatta karrierjét, a fantasztikus Tony Williams és a zseniális Ron Carter oldalán. Ugyanebben az esztendőben a DownBeat magazin az év legjobb új gitárosának választotta, megosztva az első helyet egy honfitársával, a szintén gitáros Zoller Attilával. A következő évtől Gary McFarland vibrafonos zenekarához igazolt, akivel maradandó alkotásokat rögzített. 1965-ben magalakította saját együttesét, s első három önálló albumát ugyanabban az évben, 1966-ban eredetileg az Impulse! jelentette meg: Gypsy '66, Spellbinder, Jazz Raga.
Szabó Gábor hazai, európai, de amerikai viszonylatban is szinte hihetetlennek tűnő dolgokat ért el rövidnek mondható pályafutása során. Gypsy Queen című szerzeményét először a Fleetwood Mac, majd Carlos Santana dolgozta fel (Black Magic Woman). A californiai Monterey Jazz Fesztiválon olyan művészek társaságában lépett fel, mint Jimi Hendrix, B. B. King, Dizzy Gillespie és Janis Joplin. Lena Horne zenekarával, Harry Balfontével kiegészülve koncertet adott a Las Vegas-i Caesars Palace-ban. Közös lemezen muzsikált Jack DeJohnette-tel, Billy Cobhammel, Bob James-szel és Paulinho DaCostával is. 1971-ben Bobby Womackkel közösen komponálták a Breezin' című slágert, amely később George Benson-által vált ismertté és hatalmas sikerré. Az eredeti változat Szabó Hollywoodban készített High Contrast című lemezén hallható, melynek producere a világhírű Tommy LiPuma volt.
A kritkusok szerint az egyik legjobb albuma az 1968-as Dreams, amelyen szintén varázslatos tehetséggel elegyítette a különböző zenei stílusokat. A magyar motívumokat összehozta a cigányzenével, s latin ritmusokkal egészítette ki mindezt, majd később a funkkal kacérkodott. Az album egy Kodály-kompozíciót is tartalmaz. Szabó a korát jóval meghaladva egyfajta ethno-jazz stílust alkotott, ha úgy tetszik, a world music elődjét. Elektromos és akusztikus gitáron is játszott, szinte azonnal felismerhető sounddal és fájdalmas líraisággal. 1974-ben a gitáros Magyarországra látogatott, s egyik fellépéséről TV-felvétel készült, amelyen együtt játszott Kovács Katival, Pege Aladárral, Másik Jánossal, Kőszegi Imrével és Dely Istvánnal. Későbbi szólóalbumai már saját kiadójának égisze, a Skye alatt jelentek meg. 1978-ban tért ismét haza, amikor Babos Gyula, Másik János, Lerch István, Dandó Péter, Sípos Endre és Kőszegi Imre oldalán, magyar kollégáival és barátaival adott elő felejthetetlen örömzenét.
1979-re egészségi állapota megromlott, alkohol- és kábítószer-függősége egyre nagyobb mértéket öltött. Amerikai kórházi kezelése sikertelen volt, összeütközésbe került, majd persekedett a szcientológusokkal, Chick Coreával folytatott lemezfelvételei félbeszakadtak. A Femme Fatale végül a Hungaroton gondozásában jelent meg 1981-ben. Több mint 20 lemez után ez volt az első és egyben utolsó album, amely hazánkban az ő neve alatt jelent meg. Szabó Gábor egy soha meg nem értett, negatív beállítottságú embernek jellemzet önmagát. Ekkor még nem tudhatta, hogy egy egész ország és egy egész zenei műfaj meghatározó szereplői lesznek rá büszkék. Többek között Chick Corea, Pat Metheny, Larry Coryell, Carlos Santana emítik őt mind a mai napig úgy, mint egyik nagy példaképüket. Szabó 1982-ben a László Kórházban hunyt el máj- és veseetelégtelenség következtében, 46 éves korában. A kivételes művészt Budapesten, a Farkasréti temetőben helyezték örök nyugalomra.
A szavazás győztese: Szabó Gábor
2009.11.29. 23:55 :: GregJazz
2 komment
Címkék: szabó gábor
A bejegyzés trackback címe:
https://gregjazz.blog.hu/api/trackback/id/tr231426073
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
GregJazz · http://gregjazz.blog.hu 2009.12.08. 21:56:14
Két érdekes cikk:
Simon Géza Gábor - SZABÓ GÁBOR, AKITŐL SANTANA TANULT:
steveway72.multiply.com/journal/item/6
Gabor Szabo - DEDICATIONS:
www.dougpayne.com/dedicate.htm
Simon Géza Gábor - SZABÓ GÁBOR, AKITŐL SANTANA TANULT:
steveway72.multiply.com/journal/item/6
Gabor Szabo - DEDICATIONS:
www.dougpayne.com/dedicate.htm
syba61 2009.12.09. 19:23:59
Bizony egy nálunk méltatlanul elfelejtett emberről van szó. Én igyekszem őrizni az emlékét, minden kiadott CD-jét megszereztem, elég szomorú, hogy Magyarországon mindössze két kiadott CD kapható, leginkább Japán, ahol ismerik és szeretik a zenéjét.
Utolsó kommentek