Richard Bona egy igazán eredeti figura. A világ egyik legjobb basszusgitárosa, fantasztikus torkú énekes és hihetetlen humorú előadó, aki imádja Magyarországot, no meg a gulyást. Az itthoni közönség iránti érzett szeretete 2004 nyarától datálódik, amikor az A38-on teljes teltház előtt eufórikus hangulatban fogadta a közönség, amikor együttesével a színpadra lépett. E lelkesedést meghálálva, rengeteg alkalommal lépett fel azóta az ország több városában, illetve Pat Metheny, Mike Stern, a Steps Ahead, Gerard Toto és Lokua Kanza, valamint Snétberger Ferenc oldalán. 2007-ben kedvenc hajóján rögzítette a Bona Makes You Sweat című anyagot, amelyet eredetileg DVD-felvételnek terveztek, majd végül audio CD formájában került világszerte a boltok polcaira. Bonát az előző napi debreceni koncertje után, 19. alkalommal, 2009. október 22-én a Millenáris Teátrumban köszönthettük a napokban megjelent, The Ten Shades Of Blues című lemezének bemutató turnéján, új zenekarral és új poénokkal felszerelkezve. Nézzük szépen sorban kronlógiailag, hogy mi is történt ezen az izgalmasnak ígérkező estén!
A háttérből Bona hangját meghallva este negyed 9-kor a közönség tapsolásba kezdett, miközben a Teátrumot szinte teljesen ellepte az Omega-koncertekre emlékeztető sűrű füstfelhő. A muzsikusok vidáman foglalták el helyeiket, s kezdtek bele egy sejtelmesen hangzó billentyű-basszusgitár-gitár-ének intróba. A rövid bevezetőt követően belecsaptak a már oly régen játszott Te Miseába, amely régen a Bonatology weboldal nyitó zenéje volt. Egy nyugis trombitaszólót és végig kellemes basszusfutamot hallhattunk a 2001-es Reverence című albumon szereplő nótában. Szünet nélkül következett az oly gyakran előadott Kalabancoro, amelyet kellemes gitár-sikálás, slap basszus és hangos dob jellemzett, és egy jól felpörgetett trombita-imprót is lelkesen díjazta a közönség. Ezen számok hangszerelései nagyjából megegyeztek az eddig megszokottakkal. Új elem volt azonban a Please Don’t Stop című sláger újszerű, zawinulos bevezetője, illetve a közönség-ijesztgetős, hangos részek, amelyek csak egy-egy hang erejéig tartottak. Az élő fúvósok nagyon-nagyot dobtak ezen szerzeményen, viszont az ének-keverés minősége sajnos közel sem volt annyira élvezhető, mint azt az A38-on már megszokhattunk. Az új bridge során a gitáros, Jean-Christophe Maillard frenetikus szólózást mutatott be, Hiram Bullocktól egészen Steve Vai-i magasságokig eljutva, mindezt ujjaival pengetve. Bona megköszönte, hogy immár „58. alkalommal” újra itt lehet velünk. A szokásosan poénosra sikerült bemutatás során Marshall Gilkes harsonás, Mike Rodriguez trombitás, Obed Calvaire dobos, ATN Stadwijk billentyűs és Jean-Christophe Maillard is rendesen megkapta a magáét. A folytatásban a friss nóták blokkja következett: „Most egy új számot fogtok hallani, amit még nem ismertek, egy olyan lemezről, ami még nincs meg nektek.”. Elsőként jött a Mbemba Mama című lassú tempójú, kellemes, visszafogott dal, amely nagyon szép billentyű- és basszusgitárszólót tartalmazott, seprűs dobbal és a fúvósok egész halkra fojtott szordínójával kísérve. A második meglepetés az „igazi indiánokkal” rögzített Shiva Manta volt, amelynek címe természetesen magyarul annyit jelent, hogy: „Shiva Mantra”. :) A keleties elemeket felvonultató kezdés után egy feszes és slágeres téma következett, ismétlődő indiai dallammal, amelyet a fúvósok adtak elő, egészen a befejezésig felfokozva azt. Sajnos a dob pergője szintén nagyon hangosan szólt. A hangmérnöknek, vagy Obednek kellett volna szólni, hogy egy kicsit fogja vissza magát. A Good Times véleményem szerint Bonához képest túlságosan is populáris szerzemény. Valószínűleg a Universal kiadó megrendelésére készülhetett, angol szöveggel. Richard a kezdés előtt még elmesélte, hogy: „Egyszer beleszagoltam egy Unicumba és majdnem szívinfarktust kaptam.”. Ebben a szerzeményben felbukkant a Miles Davis-féle muted trombita sound, valamint egy kis Santana-szerű gitárszóló is.
A folytatásban a főnök a fúvósokon viccelődött, ahogyan a következő nóta kezdését várták. Érthető volt a feszültségük, hiszen a Jaco Pastorius/Weather Report-blokk volt terítéken. Mike és Marshall hatalmasakat fújtak a kezdésnél egyszerre, majd külön-külön imprózva is. A kissé csalódott Etienne Stadwijk nem is volt a helyzet magaslatán, olyannyira elhappolták előle a lehetőségeket. A közel húszperces egyveleg a Birdland és a Black Market Zawinul-örökzöldeket is felelevenítette, igazán autentikus és alázatos megközelítéssel. A torzított, disszonáns gitár nagyon-nagyot ütött JCM jóvoltából. A nóta közben valaki felnyújtott a színpadra egy tálcányi gyümölcspálinkát. Bona természetesen csak az egyik, feltehetően vizet tartalmazó kis műanyag pohár tartamát itta meg. Nem úgy, mint Jean-Christophe, aki simán letolta az adagot, illetve később az összes többi zenekari tag is így tett. Mindezek ellenére, egyedül Bona játszotta el, hogy berúgott. Ezután egy teljesen új stand-up comedy előadás jött a világ aktuális hülyeségeiről. Az üzenet három részből állt: 1. Senki ne adassa be magának a H1N1 elleni vakcinát, mert az egész csak kamu, politika és a pénzünket akarják. 2. A NASA bombázni akarja a Holdat, hogy vizet találjon ott. „Nézzétek, nem vagyok egy nagyon intelligens ember, de ha vizet is találnak a Holdon, akkor hogyan hozzák le onnan? Astronaut motherfuckers...”. 3. A több százezer fényévnyire elküldött, idegeneknek címzett hangüzenetek értelmét és kivitelezhetőségét firtatta. A kabaré után egy csodálatos duett következett JCM és Bona előadásában. Jeac-Christophe akusztikus gitáron flamenco-futamokat játszott, míg Bona portugál nyelven énekelt egy eddig ismeretlen dalt. Tényleg gyönyörű volt! A kivételes tehetségű gitáros éppúgy játszik funk, jazz, rock vagy latin stílusokban, egészen egyedi soundokon és megközelítéssel, akárcsak pl. Dean Brown. Bona ekkor egyedül maradt a színpadon és Nagy-Magyarországot emlegetve egy 6000 éves magyar dalt énekelt el elsőként. ATN közben beszaladt a színpadra, hogy kikapcsoljon egy zavaró hangú ventilátort, s közben rászólt a főnökére, hogy megy az idő, húzzon bele. Bona egyetlen hangot adott meg a közönségnek, hogy azt kitartva adjuk alá az alapot. A végeredmény felemelő lett, s neki is nagyon tetszett, hogy a rajongók így hozzájárultak a produkcióhoz. Ezek után egy 3000 éves nóta következett, amely nem volt más, mint az idén májusban Snétberger Ferenccel előadott Kis kece lányom. A szöveget Bona fejből már nem tudta pontosan, de ez nem jelenthetett gondot a számára, hiszen a közönség szintén beszállt az éneklésbe. A modern magyar dalnak egy looper rögtönzés bizonyult: „Ami sikerül az sikerül, ami nem az nem. Erről szól az egész zene... Én tisztelem a Holdat! A NASA bekaphatja!” :) Ezúttal nem romlott el a szerkezet, real-time rögzítette amit énekelt, majd visszajátszotta saját hangját, több sávot feljátszva. A kezdeti tanácstalanság végül egy komplett Bona-együttest eredményezett, hangulatos afrikai énekkel, ütősökkel, bőgővel, csettintéssel stb. Szuper volt és egyáltalán nem a megszokott séma!
A szokásosnak mondható, befejező blokk előtt Bonayuma sérelmezte, hogy mindenki ül és senki sem áll fel táncolni. „Nem az irodában vagytok, vagy nem Oroszországban. Ott ülnek így az emberek!”. A Tikiről jött az O Sen Sen Sen, amely az élő rezes bandával igazán nagyszerűen szólt. Az ütős jelenléte viszont itt nagyon hiányzott a füleimnek. A közönség énekeltetése után jött a funky ritmusra és slap bass-re alapuló Djombwe a Scenes From My Life-ról, amely a hangulatot még tovább fokozta. A korábbiaknak megfelelően Stevie Wonder I Wish, illetve a Steps Ahead-alapító Mike Manieri Trains című nótája is felcsendült a szerzeménybe ágyazva. Obed Calvaire szólója során egyértelművé vált, hogy egy rendkívül magabiztos és tehetséges dobossal van dolgunk. A New Band a visszatapsolást követően ráadásként a Te Dikalot játszotta el. Mielőtt még belekezdtek volna, Richard mindenkit előre hívott salsázni. A hangulat tényleg a tetőfokára hágott, olyannyira, hogy váratlanul a nézők közül egy afrikai srác felpattant a színpadra, hogy lejtsen egy rövid táncot.
Richard Bona karrierjét immár tíz éve követem figyelemmel. Véleményem szerint, ezzel a kétórás koncerttel bebizonyította, hogy igenis képes a megújulásra, mind a zenét, mind a zenekarját, mind pedig a poénjait illetően. Összességben kellemes meglepetést okozott, s a hazai közönség iránti tiszteletével, szeretetével és nyitottságával minden bizonnyal ismét nyert jó néhány újabb rajongót magának. Látványosan mutatta meg az új együttese - javarészt rasztahajú - tagjainak, hogy mi vagyunk a legjobb közönség a világon. Hiányzott az egészből azonban valami, amit a beszámolóm bevezetőjében említettem: az a bizonyos A38-feeling. Szívből remélem, legközelebb viszont láthatjuk őt a hajón is, akár több koncertet lenyomva egymás után, ahogyan arra korábban már sor került. Hiszen Bonából soha nem elég! Csakúgy, mint gulyásból.
A banda:
Richard Bona – basszusgitár & ének
Jean-Christophe Maillard – gitár & háttérvokál
Etienne Stadwijk – billentyűk & háttérvokál
Michael Rodriguez – trombita
Marshall Gilkes – harsona
Obed Calvaire – dob
A repertoár:
1. Intro
2. Te Misea
3. Kalabancoro
4. Please Don't Stop
5. Mbemba Mama
6. Shiva Mantra
7. Good Times
8. Liberty City / Birdland / Black Market
9. Bona-Maillard Duet
10. Old Hungarian Song
11. Kis kece lányom
12. Looper Improvisation
13. O Sen Sen Sen
14. Djombwe / I Wish / Trains
Ráadás:
15. Te Dikalo
A fotóalbum lapozásához használd a jobb és bal nyilakat!
Fotók: © Nagy Attila János
Koncert-beszámoló: Richard Bona New Band
2009.10.25. 17:00 :: GregJazz
23 komment
Címkék: richard bona
A bejegyzés trackback címe:
https://gregjazz.blog.hu/api/trackback/id/tr951313347
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Davidribo 2009.10.25. 20:06:48
Hello!
Ott voltam a pesti koncerten,nagyon örültem,hogy bejutottam!
Nagyon tetszett,a legjobb koncert volt amit hallottam tőle,és ez az új zenekar,ez félelmetesen jó,csak a rezesektől nem voltam odáig,de ők is jók voltak!
Sajnáltam,hogy kevés szám került a repertoárba a t.s.o.b.-ról,pedig isteni jó kis nóták:)
a poénok nagyok voltak,de kicsit sok:)
én is basszusgitáros vagyok,és tavaly már volt Bonával személyes találkozásom is,megmutatott pár dolgot...:)
de úgy érzem,hogy soha nem hozza ki a maximumot,sokkal többet tud ő,mint amit hallottam tőle most....de ez mind1,igazi
world music volt:) Bravo!
Ott voltam a pesti koncerten,nagyon örültem,hogy bejutottam!
Nagyon tetszett,a legjobb koncert volt amit hallottam tőle,és ez az új zenekar,ez félelmetesen jó,csak a rezesektől nem voltam odáig,de ők is jók voltak!
Sajnáltam,hogy kevés szám került a repertoárba a t.s.o.b.-ról,pedig isteni jó kis nóták:)
a poénok nagyok voltak,de kicsit sok:)
én is basszusgitáros vagyok,és tavaly már volt Bonával személyes találkozásom is,megmutatott pár dolgot...:)
de úgy érzem,hogy soha nem hozza ki a maximumot,sokkal többet tud ő,mint amit hallottam tőle most....de ez mind1,igazi
world music volt:) Bravo!
Davidribo 2009.10.25. 20:33:10
mellesleg kurva jó ez a blog,gratula hozzá!:)
csacs666 2009.10.26. 11:07:05
Végre a zenésztársak is felnőttek Bona nagysága mellé.Gondolok itt a gitárosra, aki mellesleg teljesen egyedi soundon és módon, fantasztikus színvonalon és emellett ízlésesen játszott .
Szerintem aki ilyen Be-bop szólókat játszik harsonán, azért az nagyon ott van.....
Szerintem aki ilyen Be-bop szólókat játszik harsonán, azért az nagyon ott van.....
kirunews 2009.10.26. 18:25:27
Én a debreceni koncerten voltam, ott is nagyjából hasonló volt a műsor, a stand-upban ugyanezek voltak a témák. A Sen, sen, sen itt Debre-senné alakult. A hangosítás itt sem volt tökéletes, a gitárból néha kevés hallatszott. A sampler pedig menet közben elromlott, majd megjavult ("Hungarian black magic"), úgyhogy ez az attrakció két teljesen más dalt eredményezett. A koncert vége felé kapott egy kameruni zászlót, amivel kapcsolatban megjegyezte: "a sárga jelenti Charlie Parkert, a piros Miles Davist, a zöld Jaco Pastoriust, középen a csillag pedig én vagyok".
A billentyűs Debrecenben nagyott játszott, plussz állandóan grimaszokkal kisérte a zenét (nem csak a sajátjáét). Az egész zenekar félelmetesen együtt volt, ez főleg a Weather Report kollázs váltásainál tűnt ki.
Nálam egyébként Bona virtuozkodásai közül az viszi a pálmát, amit a margitszigeti Pat Metheny koncerten Antonio Sanchezzel és Methenyvel műveltek.
A billentyűs Debrecenben nagyott játszott, plussz állandóan grimaszokkal kisérte a zenét (nem csak a sajátjáét). Az egész zenekar félelmetesen együtt volt, ez főleg a Weather Report kollázs váltásainál tűnt ki.
Nálam egyébként Bona virtuozkodásai közül az viszi a pálmát, amit a margitszigeti Pat Metheny koncerten Antonio Sanchezzel és Methenyvel műveltek.
syba61 2009.10.26. 19:06:37
@kirunews: Az utolsó mondatoddal tökéletesen egyetértek. :-)
GregJazz · http://gregjazz.blog.hu 2009.10.26. 21:28:59
@kirunews: Köszi a részletes tudósítást! :))
Szerintem ATN keveset szólózott a Millenárison, és azokól sem ájultam el...
Úgy érzem, Bonáék több nótát nem tudtak volna játszani, mivel így is több mint 2 órás volt a buli. A lemezről a legjobb dalokat tulajdonképpen el is lőtték (na jó, a Yara's Blues-t nem!).
A Margitszigeten én is ott voltam anno 2002-ben, mint már nagy Bona-fan. "On everything: Richard Bona!". Jó volt, amikor előkerült a kék színű négyhúros a Metheny-Pastorius számban... :))
Szerintem ATN keveset szólózott a Millenárison, és azokól sem ájultam el...
Úgy érzem, Bonáék több nótát nem tudtak volna játszani, mivel így is több mint 2 órás volt a buli. A lemezről a legjobb dalokat tulajdonképpen el is lőtték (na jó, a Yara's Blues-t nem!).
A Margitszigeten én is ott voltam anno 2002-ben, mint már nagy Bona-fan. "On everything: Richard Bona!". Jó volt, amikor előkerült a kék színű négyhúros a Metheny-Pastorius számban... :))
GregJazz · http://gregjazz.blog.hu 2009.10.27. 16:23:14
A következő magyarországi Bona-koncert időpontja és helyszíne:
2010. március 31., Pécs, PTE Aula
Mamboooooooooooooo!!! :))
www.imnworld.com/tour_dates/for_country/41/hungary
2010. március 31., Pécs, PTE Aula
Mamboooooooooooooo!!! :))
www.imnworld.com/tour_dates/for_country/41/hungary
syba61 2009.10.27. 21:14:27
@CyberCsillagh: ez is tíz pontos válasz. :-))Én leginkább Cuong Vu teljesítményére voltam kíváncsi, és nem csalódtam.
GregJazz · http://gregjazz.blog.hu 2009.10.27. 21:44:23
@syba61: Amúgy Lyle Mays-re voltam leginkább kíváncsi, hogy hogyan fújja a haját a nyár esti szellő... :))
syba61 2009.10.28. 06:29:34
@GregJazz: Én tényleg a trombitásra voltam kíváncsi. Nem sokkal a koncert előtt olvastam, hogy Metheny a rádióban hallotta Vu-t játszani, és a telefonkönyvből kereste ki a nevét,így hívta fel, és hagyott neki üzenetet. Vu sokáig nem is hívta vissza, mert zat hitte a barátai szórakoznak vele. A koncert előtt Bécsben jártam, és az akkor még működő Virgin-ben vettem egy Cuong Vu CD-t,ez egy brutális, free-be hajló lemez volt. Ez a fickó fog Metheny-nél trombitálni? Na ne! Aztán meglepődtem...
GregJazz · http://gregjazz.blog.hu 2009.10.28. 09:43:57
@syba61: Igen, ismerem a sztorit, no meg a trombitást is! :) De akkor már Steve Rodby-t is említsük itt meg, mint oszlopos tagját a Pat Metheny Groupnak! Tényleg, nem tud valaki valamit PMG-ügyben??? Már régen nem jelentkeztek semmivel...
kirunews 2009.10.30. 21:07:55
Vu egyébként fúj Laurie Anderson 2001-es Life on a String lemezén Bill Frisellel meg másokkal. Az sem rossz.
syba61 2009.10.31. 16:57:52
@kirunews: Bizony, az egy nagyon jó lemez. Szerintem Pepperné legjobb lemeze.
syba61 2009.11.02. 16:42:25
@GregJazz: Kaptam hírlevelet a PMG-től, februártól európai koncertek következnek, az új lemez bemutatójaként. Ez egy speciális szólólemez, "Orchestrion" címmel. Még utána kell nézni,pontosan mit is jelent. Minket február 25-26-án közelít meg leginkább, Bécs és Pozsony városán keresztül. Persze lehet, hogy itt is lecsap rá egy szervező...
lisanga 2009.11.17. 15:34:03
Kedves Attis! Először írok az oldaladra, pedig korábban jártam már "nálad". Örömmel olvastam Bona iránti lelkesedésed és hozzáértésedről (is). Bevallom, engem a Bona-spirit szűk másfél éve talált el, azóta viszont megnéztem, meghallgattam minden fellelhetőt e témában és mentem koncertjeire ( a38, mupa, Bécs-Bp) rendíthetetlenül... Órákat tudnék regélni, hogy szerintem miért olyan különleges ő a Nagyok sorában:zeneileg és emberileg egyaránt... Davidbro írta fentebb, hogy nem hozza ki magából a maximumot: valóban, egy olyan lehelletnyi lécen táncol, melynek mottója méltán lehetne " a kevesebb több"... nincsenek felesleges hangok legújabb albumán... viszont van szigorú zenei alázat... nagyon szerethető, nagyon kerek egész és pont attól a pici féktől oly izgalmas...
Külön gratula a fényképekhez, gondolom azokat is te készítetted! :) Had kérdezzem meg: véletlenül akkor nem kattintottál, amikor egy leányzó a nézők sorából odament színpadhoz a koncert végén és odaadott neki egy kis ajándékcsomagot? Megköszönném... :)
Külön gratula a fényképekhez, gondolom azokat is te készítetted! :) Had kérdezzem meg: véletlenül akkor nem kattintottál, amikor egy leányzó a nézők sorából odament színpadhoz a koncert végén és odaadott neki egy kis ajándékcsomagot? Megköszönném... :)
GregJazz · http://gregjazz.blog.hu 2009.11.17. 16:25:10
@lisanga: Kedves Lisanga! Köszönöm a hozzászólásodat! A félreértések elkerülése végett, ezt a blogot én írom (Greg), Attis barátom a Sting.hu főszerkesztője. A fényképeket egy megint más "Attila" készítette. Az ominózus jelenetről sajnos egyelőre nem találtam fényképet, de azt szívesen venném, ha megírnád nekünk, hogy tulajdonképpen ki volt az a leányzó és milyen ajándékot adott át Bonának... :))
lisanga 2009.11.18. 16:44:44
@GregJazz: :-) Köszönöm a pontos felvilágosítást. Kicsit elkalandoztam az itt feltüntetett linkeken, ezért lehetett a pillanatnyi fogalom-névzavar...
Én voltam az a leányzó :). És hogy miért is és mit? A keddig bécsi koncerten elég jól összebarátkozunk, már amennyiben ez így kijelenthető. Látta, hogy értem miről szól... És mivel tudtam-mondta is, hogy közeleg a szülinapja, gondoltam meglepem - mert adni jó. Kapott egy mézeskalács szívet, egy türkisz követ ( mert számomra ő ebben a színben jelenik meg),egy zebegényi naptárat-mert ott a hegyen a víz mellett igazán csak zene a zene... és természetesen egy kedves levelet, magyarázatként...
Tavasszal Pécsett biztos találkozunk az aulában, ugye?! :)
Én voltam az a leányzó :). És hogy miért is és mit? A keddig bécsi koncerten elég jól összebarátkozunk, már amennyiben ez így kijelenthető. Látta, hogy értem miről szól... És mivel tudtam-mondta is, hogy közeleg a szülinapja, gondoltam meglepem - mert adni jó. Kapott egy mézeskalács szívet, egy türkisz követ ( mert számomra ő ebben a színben jelenik meg),egy zebegényi naptárat-mert ott a hegyen a víz mellett igazán csak zene a zene... és természetesen egy kedves levelet, magyarázatként...
Tavasszal Pécsett biztos találkozunk az aulában, ugye?! :)
GregJazz · http://gregjazz.blog.hu 2009.11.18. 17:10:32
@lisanga: Köszi a részletes beszámolót! :)) Nem biztos, mert az eléggé messze van még... de ha tehetem, ott leszek én is Pécsett! A tavalyi elég jól sikerült kis buli volt ugyanott!
lisanga 2009.11.18. 17:20:50
:) Kérlek...
Viszont addig is... maradok olvasóid sorában. Tényleg jó ez az oldal :)
Üdvözlettel: Krallics Katalin
Viszont addig is... maradok olvasóid sorában. Tényleg jó ez az oldal :)
Üdvözlettel: Krallics Katalin
GregJazz · http://gregjazz.blog.hu 2010.01.30. 14:08:13
Funky Donots beszámoló a tavaly debreceni Bona-buliról:
funkydonots.blog.hu/2009/10/22/richard_bona_es_a_hungarian_black_magic_box_esete
funkydonots.blog.hu/2009/10/22/richard_bona_es_a_hungarian_black_magic_box_esete
Utolsó kommentek