GregJazzBlog

Hírek, érdekességek, CD- és DVD-ajánlók, valamint koncert-beharangozók és beszámolók elsősorban a tengerentúli kortárs fúziós jazz világából.

Utolsó kommentek

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

4th dimension (1) adam deitch (1) ahmad jamal (2) al di meola (2) al jarreau (3) andy narell (2) anna maria jopek (2) bb king (1) béla fleck (2) béla fleck & the flecktones (2) billy cobham (3) bill evans (2) bill frisell (2) bill frisell trio (1) biréli lagréne (2) bob james (1) borlai gergő (3) brad mehldau trio (1) branford marsalis (2) branford marsalis quartet (2) brian bromberg (1) candy dulfer (3) cassandra wilson (1) charlie haden (2) charnett moffett (1) chick corea (9) christian mcbride (1) chris botti (3) chris potter (1) chuck loeb (1) cotton club singers (1) dave holland (1) dave holland sextet (1) dave koz (2) david sancious (1) diana krall (3) dominic miller (4) duke ellington (1) elek istván (1) esbjörn svensson (1) esbjörn svensson trio (1) esperanza spalding (4) etienne mbappé (4) five peace band (4) fourplay (2) frank zappa (1) freddie hubbard (1) freddy cole (1) gary burton (1) gary peacock (1) gary willis (1) george benson (3) george duke (2) george gershwin (1) gerald toto (1) gereben zita (1) hajdu klára (1) harcsa veronika (1) harry connick jr (4) herbie hancock (6) hilary james (1) hiram bullock (2) horgas eszter (1) incognito (1) jack dejohnette (3) jaco pastorius (1) james brown (1) james taylor (1) jamie cullum (3) jan garbarek group (5) jazz at lincoln center orchestra (1) jeff lorber (1) jim hall (1) joe lovano (1) joe sample (3) joe zawinul (5) john mclaughlin (5) john patitucci (1) john patitucci trio (1) john scofield (4) jonathan butler (2) joshua redman (3) kaltenecker zsolt (2) keith jarrett (3) keith jarrett trio (1) kenny g (2) kenny garrett (2) kenny kirkland (1) kevin kastning (1) kirk covington (1) krantz carlock lefebvre (1) kurt elling (1) lars danielsson (1) lars danielsson quartet (1) lenny white (2) leszek mozdzer (2) lionel loueke (3) living colour (1) lokua kanza (1) louis armstrong (1) maceo parker (2) manu katché (3) marcus miller (7) marc copland (1) mccoy tyner (1) medeski martin & wood (2) mezzoforte (2) michael brecker (1) michael bublé (2) micheller myrtill (1) michel camilo trio (1) mike stern (7) mike stern band (6) miles davis (5) miroslav vitous (1) msmw (1) nils landgren (3) nils landgren funk unit (2) norah jones (2) oregon (3) oscar peterson (1) paolo vinaccia (1) pat metheny (3) pat metheny trio (3) paul jackson jr (1) piety street band (2) ralph towner (1) randy brecker (2) randy crawford (2) raul midón (1) rebekka bakken (1) return to forever (3) richard bona (23) robben ford (2) ron carter (1) roy hargrove big band (1) salif keita (1) scott kinsey band (1) smv (6) snétberger ferenc (3) sonny rollins (1) soul bop band (1) soul insiders (1) spyro gyra (4) stanley clarke (7) steve gadd (1) steve lukather (1) steve vai (1) sting (6) szabó gábor (1) szabó sándor (1) take 6 (2) tal wilkenfeld (2) the crusaders (2) the derek trucks band (1) the manhattan transfer (1) the police (1) the rippingtons (1) the stanley clarke trio (1) the syndicate (1) the zawinul syndicate (2) tomasz stanko quintet (1) tommy emmanuel (1) toto bona lokua (2) tower of power (1) uehara hiromi (1) victor bailey (1) victor bailey group (2) victor wooten (7) victor wooten band (2) viktoria tolstoy (2) vinnie colaiuta (4) wayne shorter quartet (2) weather report (1) wynton marsalis (5) yellowjackets (4) zakir hussain (1) Címkefelhő

Mi a jazz?

2008.04.27. 23:55 :: GregJazz

„Eljátszom, aztán később majd megmondom, hogy mi az.”Miles Davis

Attis barátom egyik korábbi kommentjében tette fel a címben szereplő kérdést. Nos, igen nehéz erre válaszolni! Valószínűleg száz embert megkérdezve, száz különböző megoldást kapnánk.

Rákeresve a Google magyar oldalán néhány könnyűzenei stílusra, a találati számok érdekes eredményt hoznak (főleg ha figyelembe vesszük azt is, hogy majdnem minden irányzat angol elnevezése más jelentéssel is bír, kivéve a jazzt).

Találati számok a Google.hu alapján (2008. április 27.):
1. Pop: 520 millió
2. Soul: 281 millió
3. Jazz: 262 millió
4. Beat: 243 millió
5. Hip hop: 233 millió
6. Blues: 208 millió
7. Rock: 185 millió
8. Rap: 184 millió
9. Disco 169 millió
10. Techno: 109 millió

Ennek alapján a jazz egy világszerte ismert és népszerű műfaj. Hogyan alakult ki? Kik voltak rá a legnagyobb hatással? Milyen irányzatai vannak? Ilyen és még számos egyéb kérdés merülhet fel ezzel a különleges muzsikával kapcsolatban. Próbáljuk hát megkeresni a lehetséges válaszokat!

„A jazz az élet, az emberi élet dicsőítése. Az élet teljességét ünnepeli. Annak képtelenségét, esetlegességét, nagyszerűségét. Az értelmét. A benne rejlő szexualitást. A mélységet. És azzal foglalkozik, ami a lényege... a leglényege.”Wynton Marsalis

Louis Armstrong
1808-ig az atlanti rabszolgakereskedelemmel csaknem fél millió afrikai juttott el az Egyesült Államokba. A rabszolgák főként Nyugat-Afrikából érkeztek, erős törzsi zenei hagyományokkal. 1843-ig a New Orleans-i Congo Square-en minden vasárnap pazar fesztiválokat szerveztek, ahol afrikai táncokat mutattak me dobjátékra. Hasonló összejöveteleket tartottak New Englandben és New Yorkban is. Az afrikai muzsika főleg gyakorlati jellegű, így munkavégzés közben vagy szertartásokkor művelték. A 19. század elején egyre több afrikai zenész tanult meg európai hangszereken játszani, leginkább hegedűn, amellyel az európai tánczenét utánozták cakewalk táncukban. Egy másik hatás azon fekete rabszolgáktól származhat, akik megtanulták az egyházi énekek harmónia stílusait és azokat beépítették saját zenéjükbe, mint spirituálékat. A blues eredete nem került dokumentálásra, de valószínűleg az ilyen spirituálék világi válfaja. Erről árulkodnak az afrikai griotokkal hasonlatos hangszerek és a betöltött zenei-társadalmi funkciók is.

Maga a jazz szó (vagy eleinte „jess”) eredete a modern amerikai angol nyelv egyik legkutatottabb területe. Valószínűleg egy amerikai szlengből ered és szexuális tartalommal bír, bár számos más magyarázata is van. A jazz az első olyan művészeti stílus, amely az Amerikai Egyesült Államokban alakult ki és máig fenn is maradt.

A jazz gyökerei tehát a nyugat-afrikaiak kulturális és zenei kifejezésmódjában, az afro-amerikai zenei hagyományokban, valamint az európai katonai zenekarok zenéjében találhatóak meg. A 20. század elején az afro-amerikai közösségekből indult ki és az 1920-as években vált nemzetközileg is ismertté. Innentől kezdve fokozatosan vált meghatározó zenei stílussá a világban, amely jelentős hatással volt/van a többi zenei irányzatra is.

„Azt mondhatjuk, hogy a jazz a szabadság mércéje... A kezdetekkor az Amerikai Egyesült Államokban megfogalmazták a szabadság és függetlenség néhány alapelvét, és a jazz is ezekből jött létre. És e zene annyira szabad, hogy ebben az országban sokak szerint ez az egyetlen tökéletes módja a szabadság kifejezésének.” Duke Ellington

Az 1910-es években a New Orleans-i dixieland, 1930 és 1940 között a big band szving, a 1940-es évek közepétől a bebop, az 1950-60-as években a különböző latin jazz válfajok, mint például az afro-kubai és a brazil jazz, az 1970-es években a fúziós jazz-rock, majd később az acid jazz voltak a meghatározó stílusok.

Mi az a nu jazz, a free jazz, a cool jazz, a smooth jazz vagy a kortárs jazz? Az internet ingyenes enciklopédiája, a Wikipedia.org több mint 50 féle jazz stílust különböztet meg egymástól, amelynek legtöbbje önálló szócikkben definiálásra kerül.

Az alábbi ábra szemléletesen mutatja be és kombinálja a jazz stílusfejlődését, valamint az arra gyakorolt külső és belső hatásokat.

Jazz styles
„Nem vagyok jazz zenész, de elég sok munkát fektettem abba, hogy értsem a jazzt és közös nyelvet találjak azokkal, akik játsszák.”
Sting

A jazzre jellemzőek a blue note-ok (az európai hangnemek hangközeinek módosításából, a leggyakrabban a terc, ritkábban a szeptim és a kvint nem egészen félhangnyi szűkítéséből született hangok), szinkópák, szving és párhuzamos ritmusok alkalmazása. Az előadók sokszor válaszolgatnak egymás játékára (kérdés felelet) vagy improvizálnak az előadások alatt.

A bármely jazz stílus leírásában egyetlen közös elem van, az improvizáció. Az afro-amerikai zenében ez már a kezdetektől fontos szerepet játszott, mert az ott élő törzsekre nagyon jellemző volt a kihívás és megfelelés kultrája. Az improvizáció formája azonban az idővel folyamatosan változott. A korai népzene és a blues általában egy kérdés-felelet rendszerre épült és az improvizáció vonatkozott a szövegre és a dallamra egyaránt. A dixielandben a zenészek egymás után játszották el a dallamot, miközben a többiek próbáltak „vitatkozni” vele. A szving korszakban a nagyzenekarok már kottából játszottak, azonban sokszor előfordult, hogy játék közben a zenekar egy-egy tagja egy rövid improvizatív szólót adott elő, beleilleszkedve a leírt zene ritmusába. Az improvizáció végül a bebop-ban kapott központi szerepet, ahol az egész zene a kifinomult, improvizált szólókra épül kevésbé ügyelve a dallamra.

„A jazz zene, amit a feketék fedeztek fel – a lelkét, a ritmusát, a frazírját. Bár a korai jazzre hatással volt New Orleansban az európai kultúra is, valamint nagyszerű zenészek a világ minden tájáról hozzádaták saját stílusukat is. De az igazat megvallva, a nagy változtatásokat a jazzben a fekete zenészek valósították meg. (...) Oh, és még valami: a jazz számomra a 20. század legjelentősebb művészeti formája.”Joe Zawinul
Weather Report
A fúzió – a hibrid zene, amit Miles Davis életre segített – részben azért jött létre, hogy újraegyesítse a jazz és a tánc világát, s újra felépítse mindazt, amit a jazz a rockkal folytatott csatában elveszített. A korai fúziókból születtek emlékezetes zenék, legtöbbjét együttesek csinálták – Herbie Hancock Headhunterse, Tony Williams Lifetime-ja, Chick Corea Return To Forverje, John McLaughlin Mahavishnu Orchestrája –, amelyekben a Davis különféle együtteseiben megfordult zenészek muzsikáltak. Bemutatták a fiataloknak a jazz egyes elemeit, és a fúzió egyesítette a zenészeket a világ minden tájáról. Talán a legünnepeltebb jazzrock-csapat a Weather Report volt, amit két olyan ember alapított, akik játszottak a Bitches Brew lemezen: Wayne Shorter és Joe Zawinul.

„Ha fel kell tenned a kérdést, hogy mi az a jazz, sosem fogod megtudni.”Louis Armstrong

Irodalomjegyzék:
Allaboutjazz.com, Geoffrey C. Ward & Ken Burns: A jazz története (JLX Kiadó, 2006), Google.hu, Gunther Baumann: Zawinul – Életem a jazz (Aposztróf Kiadó, 2007), Joachim Berendt: The Jazz Book: From Ragtime to Fusion and Beyond (Lawrence Hill Books, 1992), John Szwed: So What – Miles Davis élete (Cartaphilus Könyvkiadó, 2005), Sting: Széttört zene (Európa Könyvkiadó, 2004), Wikipedia.org

És Számodra mit jelent a jazz?

13 komment

Címkék: miles davis sting louis armstrong wynton marsalis joe zawinul duke ellington

A bejegyzés trackback címe:

https://gregjazz.blog.hu/api/trackback/id/tr47444701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

syba61 2008.04.28. 10:16:52

A kezdő idézet talán kicsit megtévesztő lehet,hiszen ezt Davis a (ha jól emlékszem)"Relaxin'" lemez felvétele közben,az egyik szám elején mondta a felvételt rögzítő technikusoknak. Szerintem kicsit közelebbi véleménye a '80-as évek elejéről: "A blues, amit játszok, a jazz, amit érzek"
Davis számára egy érzés volt, egy kicsit én is így vagyok vele, a munkám és kisfiam mellett mindennap igyekszem hallgatni valamit a kb. 1000 db, hosszú évek alatt összegyüjtött, számos különlegességet tartalmazó gyüjteményemből. Ennek külön részét képezik a basszusgitárosok minden égtájról származó CD-i. Persze Bona, Wooten,Miller az élen!!! Számomra az elmúlt 40 év jazz-e egyet jelent Miles Davis nevével, és az együtteséből indulók kisérleteivel (Hancock,Zawinul, Shorter,McLaughlin...stb).A modern jazz jövője szerintem ismét Afrikából indul,(lásd Richard Bona, Lionel Loueke,Etienne M'Bappe)és ideálisan keveredve más népek zenéivel, sokkal populárisabb vonalat fog felvenni, mint korábban.
A megkedveltetésében pedig remélhetően az ilyen oldalak is segíteni fognak.

Fábián Bence · http://rosszotlet.blogspot.com 2008.04.28. 14:55:49

Nagyon alapos írás. Gratulálok. A jazz számomra is a kötöttségektől mentes zenét jelenti. Bár ennek ellenére furcsa módon nincs mégegy műfaj, ami ennyire hemzsegne a sznobokról. (Youtube-on valaki kifejtette egy commentben, hogy Holdsworth nem jazz zenész mert használ tiszta kvartokat.) De ez is csak az irányzat mérhetetlen diverzitását, kiismerhetetlenségét, kiszámíthatatlanságát reprezentálja számomra. Mindenesetre én próbálok nyitott szemmel és füllel járni. Annyi érdekes dolog van.

attis · http://sting.blog.hu 2008.04.28. 21:54:07

Nna, valami ilyesmire gondoltam én is! Köszönöm a cikket, reméltem, hogy jó ötletet adok. Profi írás, publikálható máshol is! Gratulálok!

Tatuska · http://www.myspace.com/Tatuska 2008.05.01. 20:02:02

Mi a jazz?
Fogalmam sincs.Elképesztő érzelmeket vélt ki belőle.De nem csak a JAZZ, maga a ZENE!
Kölyök koromban ültem a nővéremmel vasárnaponként a rádió kívánságműsora elött,és a play és a rec gombok egyidejű lenyomásával rögzítetükk a nekünk tetsző zenéket. Aztán iskolába énekeltem a kórusban 8 évig,majd a középsuliba jött a rocker korszak és vele a gitár és a dob szeretete. Ma is egyfolytába jár a kezem és a lábam,valamivel mindig zörgök.Lett egy viszonylag sikeres instrumentális zenekarom teli rezesekkel és megismerkedtem a kedvesemmel,akinek édesapja lemezgyüjteményében ott figyelt a Trio Stendal LIVE lemeze.
EKkor kezdődött.soha azelött nem volt ilyen hatással rám zene.Eldobtam az agyam tőle. Aztán jött Mike Stern és így tovább az E.S.T.-en keresztül minden.
Ma már több ezres gyüjteményem van lemezekből és bár lehet hogy pofátlanság,de nem félek bevallani hohy nagyon nagy mértékben mp3 formában letöltve torrentről.
Nincs a Világon annyi pénz amennyit el lehetne költeni a ZENÉre.Csak a lehetőségek és a buxa kissé végées itt kicsin hazánkba.
A lényeg hogy fogalmam sincs mi a JAZZ.
Egy hatalmas nagy érzelem bomba.
Nekem...

Üdv. Nektek

GregJazz · http://gregjazz.blog.hu 2008.05.01. 20:05:52

Köszönöm az eddigi hozzászólásokat és a dícsérő sorokat! :)

Syba61: Való igaz, hogy egy lemezfelvételen hangzik el az a bizonyos Miles Davis-idézet, azt azonban sajnos nem lehet hallani, hogy mi volt az eredeti kérdés. Egyesek szerint éppen az, hogy "Mi a jazz?". De itt van még két Davis-gondolat, amely kimondottan a kedvenc műfajunkról szól:

"Sohasem gondoltam úgy, hogy a jazz zenét arra teremtették volna, hogy az emberek csupán egy kis csoportját érje el, vagy olyan muzeális darab lenne más halott dolgokhoz hasonlóan, amelyeket vitrinbe zárnak, mert egykor művészinek tartották."

"A jazz zenében benne kell lennie annak a bizonyos dolognak. Születned kell rá. Nem tudod megvásárolni. Ha meg lehetne venni, már kapható lenne a következő Newport Fesztiválon."

Tatuska · http://www.myspace.com/Tatuska 2008.05.01. 20:06:39

Greg!
Jó ez a szavazósdi,csak nem tudok annyit bejelőlni mint amennyire megyek,mert ugye csak egyszer enged egy gépről szavazni.
Na mindegy.
Attól függetlenül megyek a koncertekre.

GregJazz · http://gregjazz.blog.hu 2008.05.02. 08:12:56

Tatuska: Sajnos nem lehet egyszerre többre szavazni, de válaszd azt, amelyiken a legbiztosabban vagy legszívesebben ott leszel! Vagy klikkelj a "Mindegyiken" válaszra. :)

GregJazz · http://gregjazz.blog.hu 2008.05.02. 10:14:52

Számomra a jazz:

Egy szabad és korlátlan zenei műfaj, amely nem rendelkezik a komolyzenére és a könnyűzenére jellemző kötöttségekkel. Az improvizációk rendkívül egyedivé teszik ezt az irányzatot.

Aki nem születik együtt a jazzel - vagy legalábbis nem kora gyermekkorában ismerkedik meg vele -, annak nem egy "természetes" muzsika. Kimondottan sok türelem és fokozatosság kell a megértéséhez, megkedveléséhez. Rá kell érezni az ízére...

A jazznek rengeteg fajtája lézetik a ragtime-on át a bebopon keresztül egészen az acid jazzig. Gyakori a különféle zenei stílusok kombinálása is a jazz-zel, amely hihetetlenül színessé és változatossá teszik e műfajt.

Talán nem túlzás azt állítani, hogy a jazz zenészek a legkreatívabb és legvirtuózabb előadók a világon.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2008.05.08. 00:05:27

Szerintem a jazz a legőszintébb zene. Az improvizációk fontossága ezt meg is követeli. Igazán jó jazz-zenész az lesz, akinek mindig van "zenei mondanivalója". Igazán jó jazz-rajongó meg az lesz, aki ezt a mondanivalót nem próbálja megfogalmazni szavakkal. Mert nem is lehet.

GregJazz · http://gregjazz.blog.hu 2008.05.08. 10:39:50

Hillaby! Egyetértek Veled, azonban szerintem egy jó jazz-rajongó megpróbálja még a lehetetlent is! :))

Tatuska 2008.05.08. 22:34:51

Felkerültek a bonatologyra a képeim!
Tök örülök neki!
Meg nézzétek meg a youtubeon a videot az a38as koncertről!

Üdv.
süti beállítások módosítása