GregJazzBlog

Hírek, érdekességek, CD- és DVD-ajánlók, valamint koncert-beharangozók és beszámolók elsősorban a tengerentúli kortárs fúziós jazz világából.

Utolsó kommentek

Naptár

május 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Címkék

4th dimension (1) adam deitch (1) ahmad jamal (2) al di meola (2) al jarreau (3) andy narell (2) anna maria jopek (2) bb king (1) béla fleck (2) béla fleck & the flecktones (2) billy cobham (3) bill evans (2) bill frisell (2) bill frisell trio (1) biréli lagréne (2) bob james (1) borlai gergő (3) brad mehldau trio (1) branford marsalis (2) branford marsalis quartet (2) brian bromberg (1) candy dulfer (3) cassandra wilson (1) charlie haden (2) charnett moffett (1) chick corea (9) christian mcbride (1) chris botti (3) chris potter (1) chuck loeb (1) cotton club singers (1) dave holland (1) dave holland sextet (1) dave koz (2) david sancious (1) diana krall (3) dominic miller (4) duke ellington (1) elek istván (1) esbjörn svensson (1) esbjörn svensson trio (1) esperanza spalding (4) etienne mbappé (4) five peace band (4) fourplay (2) frank zappa (1) freddie hubbard (1) freddy cole (1) gary burton (1) gary peacock (1) gary willis (1) george benson (3) george duke (2) george gershwin (1) gerald toto (1) gereben zita (1) hajdu klára (1) harcsa veronika (1) harry connick jr (4) herbie hancock (6) hilary james (1) hiram bullock (2) horgas eszter (1) incognito (1) jack dejohnette (3) jaco pastorius (1) james brown (1) james taylor (1) jamie cullum (3) jan garbarek group (5) jazz at lincoln center orchestra (1) jeff lorber (1) jim hall (1) joe lovano (1) joe sample (3) joe zawinul (5) john mclaughlin (5) john patitucci (1) john patitucci trio (1) john scofield (4) jonathan butler (2) joshua redman (3) kaltenecker zsolt (2) keith jarrett (3) keith jarrett trio (1) kenny g (2) kenny garrett (2) kenny kirkland (1) kevin kastning (1) kirk covington (1) krantz carlock lefebvre (1) kurt elling (1) lars danielsson (1) lars danielsson quartet (1) lenny white (2) leszek mozdzer (2) lionel loueke (3) living colour (1) lokua kanza (1) louis armstrong (1) maceo parker (2) manu katché (3) marcus miller (7) marc copland (1) mccoy tyner (1) medeski martin & wood (2) mezzoforte (2) michael brecker (1) michael bublé (2) micheller myrtill (1) michel camilo trio (1) mike stern (7) mike stern band (6) miles davis (5) miroslav vitous (1) msmw (1) nils landgren (3) nils landgren funk unit (2) norah jones (2) oregon (3) oscar peterson (1) paolo vinaccia (1) pat metheny (3) pat metheny trio (3) paul jackson jr (1) piety street band (2) ralph towner (1) randy brecker (2) randy crawford (2) raul midón (1) rebekka bakken (1) return to forever (3) richard bona (23) robben ford (2) ron carter (1) roy hargrove big band (1) salif keita (1) scott kinsey band (1) smv (6) snétberger ferenc (3) sonny rollins (1) soul bop band (1) soul insiders (1) spyro gyra (4) stanley clarke (7) steve gadd (1) steve lukather (1) steve vai (1) sting (6) szabó gábor (1) szabó sándor (1) take 6 (2) tal wilkenfeld (2) the crusaders (2) the derek trucks band (1) the manhattan transfer (1) the police (1) the rippingtons (1) the stanley clarke trio (1) the syndicate (1) the zawinul syndicate (2) tomasz stanko quintet (1) tommy emmanuel (1) toto bona lokua (2) tower of power (1) uehara hiromi (1) victor bailey (1) victor bailey group (2) victor wooten (7) victor wooten band (2) viktoria tolstoy (2) vinnie colaiuta (4) wayne shorter quartet (2) weather report (1) wynton marsalis (5) yellowjackets (4) zakir hussain (1) Címkefelhő

Koncert-ajánló: Vinnie Colaiuta Veszprémben

2008.05.16. 21:40 :: GregJazz

A világ egyik legnépszerűbb és legkeresettebb session dobosa, Vinnie Colaiuta a 12 évvel ezelőtti Kisstadionban rendezett Sting-koncert után újra hazánkba látogat! Sokunk kedvence a Veszprémi Ünnepi Játékok keretében, Herbie Hancock együttesével (Dave Holland, Lionel Loueke, Chris Potter) lép fel 2008. július 24-én csütörtökön.

Vinnie Colaiuta


A Los Angeles-ben élő muzsikus 1977 és 2007 között közel 500 lemezefelvételen működött közre, valamit többek között Frank Zappa, Joni Mitchell, Sting, Chick Corea, Faith Hill, Jeff Beck és Herbie Hancock turnézenekaraival szerepelt világszerte. Vinnie olyan híres és emlékezetes nótákban virgázik mint pl. Stingtől a Seven Days vagy Frank Zappától a Keep It Greasy. Az 1994-es self-titled albuma sokrétű, kifinomult, ugyanakkor "elborult" zenei elméről ad tanúbizonyságot. Saját fúziós zenekarai a Karizma és a Jing Chi, illetve a tavaly alakult Mondo Trio. Gyakori közreműködője továbbá Richard Bona, Mike Stern, Chris Botti és Bill Evans szólómunkáinak.

Vincent számtalan rajongóval büszkélkedhet, kis hazánkban is rengeteg követője akad. A szintén dobos Borlai Gergő egyszer így jellemezte példaképe játékát: "Az erő, a muzikalitás, a briliáns technikai felkészültség, a minden műfajhoz való alkalmazkodás, és a folyamatos megújulás. Azt hiszem, ezekkel a főbb jelzőkkel lehetne őt jellemezni. Bár még órákig tudnám sorolni..."

Az utóbbi években megfigyelhető Gretsch-divat leginkább az ő hatására gyűrűzött be Magyarországra, amely márkából saját signature-rel is büszkélkedhet. Ezen kívül a Zildjian cinek és a DW pedálok reklámarca is.

Herbie Hancockkal:



Stinggel:

 

Ha minden jól megy, szeretnék sort keríteni még a nyáron egy meglepetésre Vinnie Colaiutával kapcsolatban itt a GregJazzBlogon. De egyelőre ez még legyen titok! :) A veszprémi koncertet mindenesetre ne hagyjátok ki!
 

5 komment

Címkék: vinnie colaiuta

A hónap jazzere: Leszek Możdżer

2008.05.07. 18:55 :: GregJazz

Leszek MozdzerLeszek Możdżer 1971. március 3-án született Gdańskban, Lengyelországban. Európa egyik legkiemelkedőbb tehetségeként tartják számon, Esbjörn Svensson mellett talán az egyetlen zongorista, aki az elmúlt években képes volt megújítani a mainstream jazz zongora stíluselemeit. Játéka azonnal felismerhető: a szokatlan ritmusok mellett dalait átszövik a folk elemek illetve, ami talán a legtipikusabb nála, a szüneteknek ugyanakkora jelentőséget tulajdonít, mint a játszott hangoknak és így a kettő ötvözete teszi ki az egészet. Szépen visszhangos, már-már gurgulázó szólóihoz jó választás a Yamaha CFIII-S zongora csengettyű-szerű hangját. Lemezei nagyon jól kidolgozottak, gusztusosak, igazi csemegéket rejtenek.

Számos világhírű jazz zenésszel játszott már együtt, bár leginkább az alábbi művészekkel szokott gyakran fellépni: Lars Danielsson (állandó partnere), Pat Metheny (számos koncerten lépnek fel közösen), White pianoTomasz Stanko (közös lemezeik is jelentek már meg), Michal Urbaniak, David Friesen, Ulf Wakenius, Nils Landgren stb. A világ számos híres koncerttermében lépett már fel szólókoncertjeivel, mint pl. The Carnegie Hall, The Kennedy Centre, The Royal Albert Hall stb.

Egy tipikus Leszek:



Egy atipikus Leszek:



Köszönet Daninak a bejegyzésért! :)

3 komment

Címkék: leszek mozdzer

A szavazás győztese: Fourplay

2008.05.04. 18:45 :: GregJazz

Poll Results 2008-04Az áprilisi szavazás győztese - kevés híján - a Fourplay fúziós együttes lett! Az 1990-ben alakult smooth jazzt játszó zenekar alapítója a rendkívül termékeny billentyűs-zeneszerző Bob James, akit 1963-ban Quincy Jones fedezett fel. Harvey Mason dobos korábban Herbie Hancock Headhuntersét és a Brecker Brotherst erősítette, Nathan East basszusgitáros pedig szintén Hancockkal, valamint többek között Eric Claptonnal és Phil Collins-szal is dolgozott együtt. Az egyetlen tagcsere 1997-ban következett be, amikor Lee Ritenour gitárost Larry Carlton váltotta a bandában.

Fourplay hihetetlen népszerűségét elsősorban igényes előadásmódjának és könnyed műfaj-választásának köszönheti, melyben összeolvasztja a jazz, a funk és a soul jellemzőit. A banda eddigi 18 éve alatt 10 lemezt adott ki. Év elején kiadót váltottak, s ezentúl a Heads Up égisze alatt Fourplayjelennek meg műveik a Spyro Gyra és a Yellowjackets szupercsapatokhoz hasonlóan. Februárban az 50. Grammy-díjkiosztó afterparty-ján is felléptek, sajnos azonban hazánkban eddig még nem volt szerencsénk élőben megcsodálni őket. A következő albumuk megjelenése idén nyáron várható! Szeretettel ajánlom Nektek Attis barátom magyar nyelvű Fourplay rajongói oldalát!

Most szavazzatok arra a jazz koncertre, amelyre mindenképpen elmentek az idén! (Elnézést, a Pat Metheny Trio helyett véletlenül Pat Metheny Groupot írtam!)

2 komment

Címkék: fourplay

Mi a jazz?

2008.04.27. 23:55 :: GregJazz

„Eljátszom, aztán később majd megmondom, hogy mi az.”Miles Davis

Attis barátom egyik korábbi kommentjében tette fel a címben szereplő kérdést. Nos, igen nehéz erre válaszolni! Valószínűleg száz embert megkérdezve, száz különböző megoldást kapnánk.

Rákeresve a Google magyar oldalán néhány könnyűzenei stílusra, a találati számok érdekes eredményt hoznak (főleg ha figyelembe vesszük azt is, hogy majdnem minden irányzat angol elnevezése más jelentéssel is bír, kivéve a jazzt).

Találati számok a Google.hu alapján (2008. április 27.):
1. Pop: 520 millió
2. Soul: 281 millió
3. Jazz: 262 millió
4. Beat: 243 millió
5. Hip hop: 233 millió
6. Blues: 208 millió
7. Rock: 185 millió
8. Rap: 184 millió
9. Disco 169 millió
10. Techno: 109 millió

Ennek alapján a jazz egy világszerte ismert és népszerű műfaj. Hogyan alakult ki? Kik voltak rá a legnagyobb hatással? Milyen irányzatai vannak? Ilyen és még számos egyéb kérdés merülhet fel ezzel a különleges muzsikával kapcsolatban. Próbáljuk hát megkeresni a lehetséges válaszokat!

„A jazz az élet, az emberi élet dicsőítése. Az élet teljességét ünnepeli. Annak képtelenségét, esetlegességét, nagyszerűségét. Az értelmét. A benne rejlő szexualitást. A mélységet. És azzal foglalkozik, ami a lényege... a leglényege.”Wynton Marsalis

Louis Armstrong
1808-ig az atlanti rabszolgakereskedelemmel csaknem fél millió afrikai juttott el az Egyesült Államokba. A rabszolgák főként Nyugat-Afrikából érkeztek, erős törzsi zenei hagyományokkal. 1843-ig a New Orleans-i Congo Square-en minden vasárnap pazar fesztiválokat szerveztek, ahol afrikai táncokat mutattak me dobjátékra. Hasonló összejöveteleket tartottak New Englandben és New Yorkban is. Az afrikai muzsika főleg gyakorlati jellegű, így munkavégzés közben vagy szertartásokkor művelték. A 19. század elején egyre több afrikai zenész tanult meg európai hangszereken játszani, leginkább hegedűn, amellyel az európai tánczenét utánozták cakewalk táncukban. Egy másik hatás azon fekete rabszolgáktól származhat, akik megtanulták az egyházi énekek harmónia stílusait és azokat beépítették saját zenéjükbe, mint spirituálékat. A blues eredete nem került dokumentálásra, de valószínűleg az ilyen spirituálék világi válfaja. Erről árulkodnak az afrikai griotokkal hasonlatos hangszerek és a betöltött zenei-társadalmi funkciók is.

Maga a jazz szó (vagy eleinte „jess”) eredete a modern amerikai angol nyelv egyik legkutatottabb területe. Valószínűleg egy amerikai szlengből ered és szexuális tartalommal bír, bár számos más magyarázata is van. A jazz az első olyan művészeti stílus, amely az Amerikai Egyesült Államokban alakult ki és máig fenn is maradt.

A jazz gyökerei tehát a nyugat-afrikaiak kulturális és zenei kifejezésmódjában, az afro-amerikai zenei hagyományokban, valamint az európai katonai zenekarok zenéjében találhatóak meg. A 20. század elején az afro-amerikai közösségekből indult ki és az 1920-as években vált nemzetközileg is ismertté. Innentől kezdve fokozatosan vált meghatározó zenei stílussá a világban, amely jelentős hatással volt/van a többi zenei irányzatra is.

„Azt mondhatjuk, hogy a jazz a szabadság mércéje... A kezdetekkor az Amerikai Egyesült Államokban megfogalmazták a szabadság és függetlenség néhány alapelvét, és a jazz is ezekből jött létre. És e zene annyira szabad, hogy ebben az országban sokak szerint ez az egyetlen tökéletes módja a szabadság kifejezésének.” Duke Ellington

Az 1910-es években a New Orleans-i dixieland, 1930 és 1940 között a big band szving, a 1940-es évek közepétől a bebop, az 1950-60-as években a különböző latin jazz válfajok, mint például az afro-kubai és a brazil jazz, az 1970-es években a fúziós jazz-rock, majd később az acid jazz voltak a meghatározó stílusok.

Mi az a nu jazz, a free jazz, a cool jazz, a smooth jazz vagy a kortárs jazz? Az internet ingyenes enciklopédiája, a Wikipedia.org több mint 50 féle jazz stílust különböztet meg egymástól, amelynek legtöbbje önálló szócikkben definiálásra kerül.

Az alábbi ábra szemléletesen mutatja be és kombinálja a jazz stílusfejlődését, valamint az arra gyakorolt külső és belső hatásokat.

Jazz styles
„Nem vagyok jazz zenész, de elég sok munkát fektettem abba, hogy értsem a jazzt és közös nyelvet találjak azokkal, akik játsszák.”
Sting

A jazzre jellemzőek a blue note-ok (az európai hangnemek hangközeinek módosításából, a leggyakrabban a terc, ritkábban a szeptim és a kvint nem egészen félhangnyi szűkítéséből született hangok), szinkópák, szving és párhuzamos ritmusok alkalmazása. Az előadók sokszor válaszolgatnak egymás játékára (kérdés felelet) vagy improvizálnak az előadások alatt.

A bármely jazz stílus leírásában egyetlen közös elem van, az improvizáció. Az afro-amerikai zenében ez már a kezdetektől fontos szerepet játszott, mert az ott élő törzsekre nagyon jellemző volt a kihívás és megfelelés kultrája. Az improvizáció formája azonban az idővel folyamatosan változott. A korai népzene és a blues általában egy kérdés-felelet rendszerre épült és az improvizáció vonatkozott a szövegre és a dallamra egyaránt. A dixielandben a zenészek egymás után játszották el a dallamot, miközben a többiek próbáltak „vitatkozni” vele. A szving korszakban a nagyzenekarok már kottából játszottak, azonban sokszor előfordult, hogy játék közben a zenekar egy-egy tagja egy rövid improvizatív szólót adott elő, beleilleszkedve a leírt zene ritmusába. Az improvizáció végül a bebop-ban kapott központi szerepet, ahol az egész zene a kifinomult, improvizált szólókra épül kevésbé ügyelve a dallamra.

„A jazz zene, amit a feketék fedeztek fel – a lelkét, a ritmusát, a frazírját. Bár a korai jazzre hatással volt New Orleansban az európai kultúra is, valamint nagyszerű zenészek a világ minden tájáról hozzádaták saját stílusukat is. De az igazat megvallva, a nagy változtatásokat a jazzben a fekete zenészek valósították meg. (...) Oh, és még valami: a jazz számomra a 20. század legjelentősebb művészeti formája.”Joe Zawinul
Weather Report
A fúzió – a hibrid zene, amit Miles Davis életre segített – részben azért jött létre, hogy újraegyesítse a jazz és a tánc világát, s újra felépítse mindazt, amit a jazz a rockkal folytatott csatában elveszített. A korai fúziókból születtek emlékezetes zenék, legtöbbjét együttesek csinálták – Herbie Hancock Headhunterse, Tony Williams Lifetime-ja, Chick Corea Return To Forverje, John McLaughlin Mahavishnu Orchestrája –, amelyekben a Davis különféle együtteseiben megfordult zenészek muzsikáltak. Bemutatták a fiataloknak a jazz egyes elemeit, és a fúzió egyesítette a zenészeket a világ minden tájáról. Talán a legünnepeltebb jazzrock-csapat a Weather Report volt, amit két olyan ember alapított, akik játszottak a Bitches Brew lemezen: Wayne Shorter és Joe Zawinul.

„Ha fel kell tenned a kérdést, hogy mi az a jazz, sosem fogod megtudni.”Louis Armstrong

Irodalomjegyzék:
Allaboutjazz.com, Geoffrey C. Ward & Ken Burns: A jazz története (JLX Kiadó, 2006), Google.hu, Gunther Baumann: Zawinul – Életem a jazz (Aposztróf Kiadó, 2007), Joachim Berendt: The Jazz Book: From Ragtime to Fusion and Beyond (Lawrence Hill Books, 1992), John Szwed: So What – Miles Davis élete (Cartaphilus Könyvkiadó, 2005), Sting: Széttört zene (Európa Könyvkiadó, 2004), Wikipedia.org

És Számodra mit jelent a jazz?

13 komment

Címkék: miles davis sting louis armstrong wynton marsalis joe zawinul duke ellington

A hónap jazzere: Jonathan Butler

2008.04.18. 20:20 :: GregJazz

Jonathan ButlerJonathan Butler 1961-ben született Fokvárosban, a Dél-afrikai Köztársaságban. Az apartheid, azaz a faji megkülönböztetés ideje alatt, szegénységben nőtt fel, tizenketten voltak testvérek. Muzsikus szülei hatására már kora gyermekkorában elkezdett foglalkozni a zenével. Elismerésekben már a karrierje elején része volt, hazájában fekete zenészként az ő slágerét játszotta először fehér rádióállomás, illetve nyert Sarie Awardot is, amely a Grammy-díj dél-afrikai megfelelője. A '70-es évek végén a Pacific Express nevű zenekarban játszott, majd 1980-tól lemezkiadója miatt Angliába költözött és 17 éven keresztül ott is élt. A nemzetközi áttörés 7 évre rá következett be a balkezes énekes-gitáros-szerző életében, amikor a Lies és az If You're Ready (Come Go With Me) dalokkal rukkolt elő.

Emlékezetes felvételei közé tartozik többek között a sokak által ismert I'm On My Knees című nóta, Bob Marley No Woman No Cry szerzeményének akusztikus gitár-alapú interpretációja, illetve a Yellowjackets fusion bandával közösen rögzített, gyönyörű Even The PainButler több mint egy tucat szólólemezzel, köztük a tavaly megjelent Brand New Day címet viselő stúdióalbummal és a Live In South Africa koncert CD/DVD-vel büszkélkedhet. Zenéje életvidám, könnyed és gyakran feldolgoz vallási témákat. Stílusosan keveri az afrikai elemeket a gospellel, a jazzel és az R&B-vel. Lenyűgöző hangszeres tudása és énekhangja igazán magával ragadja a hallgatóságot. Butler kiveszi a részét a karitatív munkákból is, támogatja az Acres Of Love szervezetet, amely HIV-fertőzött, árva afrikai csecsemőknek és gyermekeknek próbál segítséget nyújtani.

A No Woman No Cry így szól tőle élőben:


 

1 komment

Címkék: jonathan butler

süti beállítások módosítása
Mobil