A néhai, legendás Joe Zawinul szerint Etienne Mbappé és Richard Bona kameruni basszusgitárosok mindketten a világ legjobb zenészei közé tartoznak. Mbappé két fúziós jazz együttese, az Ultramarine és a Chic Hot után, valamint a The Zawinul Syndicate-et és a Steps Aheadet követően jelenleg saját projektjére, a Su La Takéra koncentrál, 2010-től viszont John McLaughlin 4th Dimension kvartettjét erősíti majd. A 45 esztendős művésszel budapesti koncertje előtt az A38 fedélzetén találkoztunk, s kezdeteiről, sikereiről, terveiről, fekete kesztyűjéről és honfitárs kollégájáról, Richard Bonáról is kérdeztünk.
Greg: Hogyan lett belőled zenész Kamerunban?
Etienne: Mindig is nagyon érdekelt a zene. Mivel keresztény családból
származom, a nővérem, az anyám és az apám is a
templomi kórusban énekeltek. Az egész család egyházi
muzsikát hallgatott, s én meg belenőttem ebbe. Aztán
megtetszett a gitár mint hangszer, volt nekünk egy
otthon, valaki megmutatott pár akkordot és elkezdtem
játszani rajta. Azokat próbálgattam, amiket a rádióban
hallottam: afrikai, kameruni zenéket.
Greg: Milyen egyéb hangszeren játszol a basszusgitáron és az
éneklésen kívül?
Etienne: Gitározom és nagybőgőzöm. Nagyjából ennyi.
Greg: Mikor és miért költöztél Párizsba?
Etienne: Családi oka volt, mivel az apám megbetegedett és csak
Európában lehetett gyógyíttatni. Mivel Kamerun részben
francia gyarmat volt, így természetes, hogy
Franciaországban kezeltette magát. Magával hozhatta a
családját, ott maradhattunk vele. Nos, így kerültem francia
honba ’78-ban.
Greg: Eddigi pályafutásod mely része volt a legérdekesebb
számodra? Melyikre vagy a leginkább büszke?
Etienne: Őszintén megvallva, mindegyik részére büszke vagyok,
mert a saját együttesem már majdnem tíz éve létezik, és
nem tudnám most ezt csinálni, ha nem játszottam volna
korábban a jazz, az afrikai, a francia vagy a pop muzsika
világában. Igazából, ezek vezettek engem oda, hogy a
saját zenémet játszhassam. Úgyhogy mindet szeretem, de
talán ezt a jelenlegit a legjobban, mivel itt önmagamat
adhatom.
Greg: Mi a helyzet a francia fúziós zenekaraiddal? Léteznek még?
Etienne: Igen, a tagok megvannak, de már nem játszunk annyit
közösen. Mindannyiunknak már külön karrierje van. Ha
valamelyikünk egyszer ismét összehozná valamelyik bandát,
akkor újra együtt muzsikálunk majd. Nincs kétségem efelől.
Greg: Fantasztikus zenészekkel dolgoztál együtt, Dee Dee
Bridgewatertől kezdve, Joe Zawinulon át, egészen Ray
Charles-ig. Milyen érzés volt mindez számodra?
Etienne: Ahogy az előbb említettem, igazán büszkeséggel tölt el.
Mert ezek a dolgok vezettek oda, ahol most éppen vagyok.
Ezek a nagyszerű muzsikusok mind igazi hőseim voltak, így
olyan volt számomra ez az egész, mint egy álom. Például
találkoztam Quincy Jones-szal ’89-ben, amikor a nemzeti
jazz orchestrát vezényelte, ahol épp én basszusgitároztam.
Olyan ez, mint a lépcsőn egyre feljebb lépkedni, amely
elvezet valahová. És én most itt tartok.
Greg: Tervezted-e valaha is, hogy az USA-ba költözöl? Mondjuk New
Yorkba.
Etienne: Nem. Nem igazán, mivel nagyon szeretem Franciaországot.
Tetszik New York is, voltam ott sokszor, laknak ott
barátaim, rokonaim, de jól érzem magam itt. New Yorkba
valamilyen projekt kapcsán szoktam utazni, meg máshová
is. Félig francia vagyok, és mindkét kultúrát a sajátomnak
tartom. De ha van valamilyen projekt New Yorkban, miért is
ne mennék?
Greg: Hogyan hasonlítanád össze az eddigi két szólóalbumodat, a
Misiyát és a Su La Takét?
Etienne: Nem hasonlítom össze őket. Szokták mondani, hogy valaki
például az utóbbit, a Su La Takét szereti, mert abban talán
egyszerűbb a hangszerelés. Az első lemez igazán
kifinomult, vonósokkal és sok hangszerrel. Mindkettőt
szeretem, de a harmadik megint más lesz. Nem szeretnék
mindig ugyanolyan CD-t készíteni. Szeretem megváltoztatni
a hangszerelést, de a stílust nem, mivel az a sajátom. Más
hangzást szeretnék elérni, mint a többiek. Máshogy akarok
szólni, mint a Misiya. Kevesebb vonóssal, kevésbé
bonyolult hangszerelésekkel és új hangszerekkel, mint
amilyen a vibrafon. Már hallottam is magamban, amolyan
blues-os... De aztán olvastam, hogy Richard Bona
barátom is valami hasonló albumot tervez, The Ten Shades
Of Blues címmel, úgyhogy már nem szeretnék blues-t.
Amikor megtudtam, mondtam is, hogy a francba! (nevet)
Greg: Lelőtte a poénodat...
Etienne: Mindenképpen másféle hangszerekkel szeretném
megvalósítani mint az előzőket.
Greg: És mikorra tervezed a megjelenését?
Etienne: Jövőre. De lehet, hogy még az idén felvesszük, csak jövő
év elején adjuk ki. Nem szeretnék vele sokat várni, mert
tudod, öregszem... (nevet) A Misiya és a Su La Také között
négy év telt el, de most másfél-két év is elég lesz. Az anyag
tulajdonképpen már elkészült. Sokan nem fogják fel, hogy
milyen nehéz mostanában lemezt kiadni. Néha sok időbe
telik összeszedni hozzá a pénzt. Saját magam vagyok a
producer, csak a terjesztést végzi más, magam
finanszírozom a lemezeimet. Nem szerződtem egyik
lemezkiadóhoz sem.
Greg: Engedj meg még két gyakori kérdést így a végére. Miért
viselsz fekete selyemkesztyűt basszusgitározás közben?
Etienne: Ja, igen! Mert tulajdonképpen ez már a hangzásom részévé
vált. Ez a saját soundom. A kesztyű tisztábbá teszi a
húrokat, és kevesebb lesz a zaj. Amikor kesztyű nélkül
játszom, nem érzem magam olyan kényelmesen.
Greg: Már az előbb említetted Richard Bonát. Sok a közös
vonásotok van... Jóban vagytok?
Etienne: Igen, persze! Abszolút. Gyakran próbálnak minket
összehasonlítani egymással, de régebben volt egy basszus
triónk: ő, én és Guy Nsangué, Jean-Luc Ponty zenésze.
Ez a banda jóval a Stanley Clarke-Marcus Miller-Victor
Wooten (S.M.V.) formáció előtt jött létre Párizsban.
Szerintem ezek a srácok hallottak róla és megcsinálták a
saját triójukat, de nem baj... Bonával mi olyanok vagyunk
mint a testvérek. Ha Párizsban jár felhív, hogy menjünk és
együnk valami jó kis afrikai kaját, és néha összefutunk
Kamerunban is. Közeli barátok vagyunk és nincs közöttünk
versengés. Ragyogó muzsikus... Teszi a dolgát, én is az
enyémet. Amikor kijött a lemezem, mindenki mondta, hogy
na, itt van Bona kihívója. Micsoda? Ez meg mit jelent?
Kihívó? Amúgy én voltam itt előbb, mert idősebb vagyok
nála, és ő is tisztában van ezzel... (nevet) Tényleg nagy
ember lett, és nagyon örülök, mert ez jó Kamerunnak, jó
Afrikának. Elmesélem majd neki, hogy itt jártam, mert úgy
tudom, itt rögzítette az egyik CD-jét, nem?
Greg: Igen, és az A38 az egyik kedvenc koncerthelyszíne! Itt vette
fel a Bona Makes You Sweat című lemezt, ami eredetileg
DVD-nek készült, de a kiadója, a Universal úgy döntött, hogy
csak az audio verziót adja ki...
Etienne: Komolyan? Tényleg?
Greg: Igen. És kóstoltad már a gulyáslevest? Bona kedvencét?
Etienne: Az a baj, hogy hússal készül, én meg nem eszem húst...
Greg: Akkor próbáld ki a vegetáriánus változatot, a hamis gulyást!
Etienne: Rendben, meglesz!
Greg: Köszönöm szépen a beszélgetést!
Etienne: Szívesen! Nagyon köszönöm én is!
Fotók: © Temesvári Gergely
Interjú: Etienne Mbappéval
2009.10.16. 23:50 :: GregJazz
4 komment
Címkék: etienne mbappé
A bejegyzés trackback címe:
https://gregjazz.blog.hu/api/trackback/id/tr211400951
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
GargleBlaster · http://autostat.hu/hasznos 2009.10.17. 12:11:14
nagyon szimpatikus ez a lazaság és a hozzáállás a zenéléshez és a zenésztársakhoz is! köszi az interjút! nameg örülök, hogy rátaláltam a blogra. eddig nem is tudtam ,hogy létezik! :)
GregJazz · http://gregjazz.blog.hu 2009.10.18. 17:35:18
@attis: Köszi, Attis! :)) Van még egy tartozásom! November elejére az is meglesz!
sooszol 2009.12.05. 10:12:32
Gratula, remek kis interjú kerekedett. Mindig is szimpatikus volt ez a srác, nem csalódtam benne.
Utolsó kommentek