GregJazzBlog

Hírek, érdekességek, CD- és DVD-ajánlók, valamint koncert-beharangozók és beszámolók elsősorban a tengerentúli kortárs fúziós jazz világából.

Utolsó kommentek

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

4th dimension (1) adam deitch (1) ahmad jamal (2) al di meola (2) al jarreau (3) andy narell (2) anna maria jopek (2) bb king (1) béla fleck (2) béla fleck & the flecktones (2) billy cobham (3) bill evans (2) bill frisell (2) bill frisell trio (1) biréli lagréne (2) bob james (1) borlai gergő (3) brad mehldau trio (1) branford marsalis (2) branford marsalis quartet (2) brian bromberg (1) candy dulfer (3) cassandra wilson (1) charlie haden (2) charnett moffett (1) chick corea (9) christian mcbride (1) chris botti (3) chris potter (1) chuck loeb (1) cotton club singers (1) dave holland (1) dave holland sextet (1) dave koz (2) david sancious (1) diana krall (3) dominic miller (4) duke ellington (1) elek istván (1) esbjörn svensson (1) esbjörn svensson trio (1) esperanza spalding (4) etienne mbappé (4) five peace band (4) fourplay (2) frank zappa (1) freddie hubbard (1) freddy cole (1) gary burton (1) gary peacock (1) gary willis (1) george benson (3) george duke (2) george gershwin (1) gerald toto (1) gereben zita (1) hajdu klára (1) harcsa veronika (1) harry connick jr (4) herbie hancock (6) hilary james (1) hiram bullock (2) horgas eszter (1) incognito (1) jack dejohnette (3) jaco pastorius (1) james brown (1) james taylor (1) jamie cullum (3) jan garbarek group (5) jazz at lincoln center orchestra (1) jeff lorber (1) jim hall (1) joe lovano (1) joe sample (3) joe zawinul (5) john mclaughlin (5) john patitucci (1) john patitucci trio (1) john scofield (4) jonathan butler (2) joshua redman (3) kaltenecker zsolt (2) keith jarrett (3) keith jarrett trio (1) kenny g (2) kenny garrett (2) kenny kirkland (1) kevin kastning (1) kirk covington (1) krantz carlock lefebvre (1) kurt elling (1) lars danielsson (1) lars danielsson quartet (1) lenny white (2) leszek mozdzer (2) lionel loueke (3) living colour (1) lokua kanza (1) louis armstrong (1) maceo parker (2) manu katché (3) marcus miller (7) marc copland (1) mccoy tyner (1) medeski martin & wood (2) mezzoforte (2) michael brecker (1) michael bublé (2) micheller myrtill (1) michel camilo trio (1) mike stern (7) mike stern band (6) miles davis (5) miroslav vitous (1) msmw (1) nils landgren (3) nils landgren funk unit (2) norah jones (2) oregon (3) oscar peterson (1) paolo vinaccia (1) pat metheny (3) pat metheny trio (3) paul jackson jr (1) piety street band (2) ralph towner (1) randy brecker (2) randy crawford (2) raul midón (1) rebekka bakken (1) return to forever (3) richard bona (23) robben ford (2) ron carter (1) roy hargrove big band (1) salif keita (1) scott kinsey band (1) smv (6) snétberger ferenc (3) sonny rollins (1) soul bop band (1) soul insiders (1) spyro gyra (4) stanley clarke (7) steve gadd (1) steve lukather (1) steve vai (1) sting (6) szabó gábor (1) szabó sándor (1) take 6 (2) tal wilkenfeld (2) the crusaders (2) the derek trucks band (1) the manhattan transfer (1) the police (1) the rippingtons (1) the stanley clarke trio (1) the syndicate (1) the zawinul syndicate (2) tomasz stanko quintet (1) tommy emmanuel (1) toto bona lokua (2) tower of power (1) uehara hiromi (1) victor bailey (1) victor bailey group (2) victor wooten (7) victor wooten band (2) viktoria tolstoy (2) vinnie colaiuta (4) wayne shorter quartet (2) weather report (1) wynton marsalis (5) yellowjackets (4) zakir hussain (1) Címkefelhő

Te hogyan kedvelted meg a jazzt?

2008.02.16. 21:30 :: GregJazz

Bár családomban több a zenész az átlagosnál, jómagam - sajnos - nem játszom egyetlen hangszeren sem. Emlékeim szerint a jazz-zel azonban már elég korán sikerült megismerkednem. Természetesen az elején ki nem állhattam...

StingAhogyan azt az egyik legnagyobb zenei kedvencem, Sting is kifejtette: a jazz nem egy "természetes" műfaj. Nem érez rá az ember csak úgy azonnal, zsigerből. A dallamvilág, a harmóniák, a hangszerelés és a rögtönzés terén tér el leginkább a populáris zenei stílusoktól. Kezdetben Sting például ki nem állhatta Thelonious Monk játékát. Majd minél többször hallgatta meg a fura zongorista lemezét, egyre inkább kíváncsivá tette, mire végül beleszeretett a zenéjébe. Azt követően már jazz-bőgősként zenélt Newcastle környékén, egészen a The Police megalakulásáig.

Sting zenéjével egyébként tizenéves korom elején ismerkedtem meg, aki akkoriban fogott bele szólókarrierje építésébe kitűnő New York-i jazz muzsikusok közreműködésével. Kezdetben nem tetszett amit művelt, majd valahogy idővel ráéreztem a lényegére... A másik löketet profi zenész és egyben hangmérnök keresztapám Jaco Pastorius és Weather Report iránti szeretete és tisztelete adta. Majd öcsémmel a Miles Davis által a '70-es és '80-as években felfedezett kísérőzenészek munkásságát kezdtük el felgöngyölíteni.

Miles DavisAz elmúlt 15 év során a jazzen belül az akusztikus, és még inkább a fúziós irányzat fogott meg. Az improvizációk és az előre megírt kompozíciók izgalmas elegye, a különböző stílusok kreatív és könnyed kombinácója jelenti számomra a legnagyobb zenei élményt. Több száz CD és több tucat koncertélmény hatására hobbi-szinten zenei újságíróvá váltam. De ez már egy egészen más történet...

Kedvenc előadóim rövid listáját lásd a jobb oldalon, a linkek között.

És Te hogyan kedvelted meg a jazzt?

20 komment

Címkék: miles davis sting

A bejegyzés trackback címe:

https://gregjazz.blog.hu/api/trackback/id/tr89342030

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

andreiground (törölt) · http://www.andreiground.com/ 2008.02.16. 22:40:58

A jazz-t én is imádom. Talán mindig is imádtam. Vagy akkor azonosítottam be magamban, hogy ez kérem JAZZ, amikor már szerettem.

Szeretem az akkusztikus változatot, de elbűvöl egy újító alkotás is (hiába mások leszólják).

Legutóbb például Yukihiro Fukutomi mixeivel gazdagodtam. Modern jazz. Ajánlom neked is egy kis kitérő az elektróba oltott jazzre. Ez megkomponált és nem improvizatív, bár tagadhatatlanul szórakoztató és megfogja az embert.

Sting a jazz és a megfoghatatlan között játszik fél úton. Szeretem. Komplex a zenéje. Minden sávot használ, még sem túl sok.

Szerintem a rögtönzések (művészek hangulatváltásai) miatt nehéz elkapni és átérezni ezt a műfajt, de valami hasonlót írtál te is.

andreiground (törölt) · http://www.andreiground.com/ 2008.02.16. 22:50:29

Itt tudsz online belezöngézni Yukihiro Fukutomi albumába. Ez van meg némi eltéréssel.

yourmp3top.com/Album/2033531/Yukihiro_Fukutomi/Revisions/mp3/

attis · http://sting.blog.hu 2008.02.17. 10:29:39

Jazz? Az az a lengyel lemez amit a bátyám hallgat a bakeliten és próbál gitározn unalmas untalan? Zbigniew Namyslowski. Azt hiszem ő volt az első, akiről tudtam, hogy na, ez jazz - még a '80-as években. Aztán persze nagyon sok Al Di Meolát hallgattunk, meg aztán jött Sting a Bring On The Night albummal és a Moon Over Bourboun Street-el. De akkor még annyire nem szerettem őket, inkább fájtak, de úgy éresztem, hogy jót tesz az embernek (ezt valahol Sting is hasonlóképpen mondta). Aztán ami már igazán tetszett az a Fourplay volt és a hasonló poposabb irányvonal, most meg természetesen Richard Bona. Persze közöttük volt egy csomó más előadó is, de ők a sarokpontok...

Vikiii 2008.02.17. 23:04:58

Hát ez nagyon egyszerű. Jóapám aki egyben a Te keresztapád megmutatott egy jó régi felvételt ami valami Portrait of Tracy volt vagy mi. Megkérdeztem ezt milyen hangszerrel lehet lejátszani, és rájöttem hogy megvan. Onnantól Drága #apám és Unokatesom ellá megfelelő mennyiségű jazz anyaggal 2 éve folyamatosan, így csak bővül a kör.
ja és nézzetek meg és commenteljetek:

www.youtube.com/watch?v=SLpq2oFxMwU

GregJazz · http://gregjazz.blog.hu 2008.02.18. 10:05:58

Andreiground! Köszi a linket! Az első szám engem kimondottan Herbie Hancock Future 2 Future lemezére emlékeztet. De ott mondjuk Jack DeJohnette dobol.
Attis! A Bring On The Night volt nálam is az első meghatározó Sting-élmény! Nem hiába... :)
Vikiii! Richard Bona is pont ennek a nótának a hatására váltott basszerra. És gratu, nagyon ügyes vagy!!!

Orsi 2008.02.20. 18:12:22

Szia Greg! Örülök ennek az oldalnak, már harmadszor látogatok ide!
Nálam is egy nagybácsira volt szükség ahhoz, hogy halljam a jazzt. Kicsi koromban Chick Corea, Miles Davies, Weather Report szólt bakelitről. Vagy 10-15 évig csak valahol a tudatalattimban éltek ezek a zenék. Aztán a 90-es évek legelején találkoztam Snétberger muzsikájával, ott kezdődött minden... remélem, még sokáig tart. (Snétbergernek köszönhetem Bonát is.)

Bereczki Zoltán · http://miskolcblog.blogspot.hu/ 2008.04.30. 21:52:45

Én konkrétan emlékszem, mi volt a vízválasztó. Ez:
www.discogs.com/release/420545
200 Ft-ért vettem 93 táján (kazettán) a Keletinél az aluljáróban, főleg mert olcsó volt, és még volt időm a vonat indulásáig :-)
Aztán meg rongyosra hallgattam, és elkezdtem érdeklődni előbb Miles Davis, majd utána egyebek iránt is.
Aztán ezek az írások tanúsítják, mivé nőtte ki magát az érdeklődés:
bebop/category/jazz/

Tatuska · http://www.myspace.com/Tatuska 2008.05.01. 20:04:31

Mi a jazz?
Fogalmam sincs.Elképesztő érzelmeket vélt ki belőle.De nem csak a JAZZ, maga a ZENE!
Kölyök koromban ültem a nővéremmel vasárnaponként a rádió kívánságműsora elött,és a play és a rec gombok egyidejű lenyomásával rögzítetükk a nekünk tetsző zenéket. Aztán iskolába énekeltem a kórusban 8 évig,majd a középsuliba jött a rocker korszak és vele a gitár és a dob szeretete. Ma is egyfolytába jár a kezem és a lábam,valamivel mindig zörgök.Lett egy viszonylag sikeres instrumentális zenekarom teli rezesekkel és megismerkedtem a kedvesemmel,akinek édesapja lemezgyüjteményében ott figyelt a Trio Stendal LIVE lemeze.
EKkor kezdődött.soha azelött nem volt ilyen hatással rám zene.Eldobtam az agyam tőle. Aztán jött Mike Stern és így tovább az E.S.T.-en keresztül minden.
Ma már több ezres gyüjteményem van lemezekből és bár lehet hogy pofátlanság,de nem félek bevallani hohy nagyon nagy mértékben mp3 formában letöltve torrentről.
Nincs a Világon annyi pénz amennyit el lehetne költeni a ZENÉre.Csak a lehetőségek és a buxa kissé végées itt kicsin hazánkba.
A lényeg hogy fogalmam sincs mi a JAZZ.
Egy hatalmas nagy érzelem bomba.
Nekem...

Üdv. Nektek

Titti 2008.07.22. 11:39:28

Nos, első találkozásom a jazzel nem is volt olyan régen (10-11 éve lehetett), akkor kaptam meg VHS kazettán a Bass Extremes nevű formáció anyagát. Hanyatt is dobtam magam tőle, attól kezdve lettem Woo10 (nagyon sok dologra nyitott utat) rajongó! Lassan beszereztem a Flecktones lemezeit, szólómunkáit, stb.
Szóval lehet így lettem "jazzer"? :-)

turorudi · http://check.blog.hu 2008.07.22. 13:18:59

Szia,

olvasrad a Pastorius-könyvet?

Titti 2008.07.22. 13:34:07

Én?
Elolvastam persze!

GregJazz · http://gregjazz.blog.hu 2008.07.22. 15:22:56

Nekem is megvan, fent a polcon... Remélem hamarosan sorra kerül! ;))

Syba61 2008.07.23. 09:27:17

Nagyon tanulságos könyv. Nekem még szerencsém volt látni Jaco-t koncerten, Hágában, Brian Melvin dobossal, és Jon Davis zongoristával.Már nem az "igazi" Pastorius volt, de az a koncert még tiszta pillanataiban zajlott.Nagy élményeim egyike.(Persze a legnagyobbak a Miles Davis koncertek, szám szerint 4)

Titti 2008.07.23. 11:39:00

(Nem) kicsit irigyellek Syba61!

Syba61 2008.07.23. 12:55:42

Titti,csak mentegetőzésképpen, ahogy írtam ez már nem a nagy Jaco volt, ha ismered a trió lemezét (Standards Zone),akkor hallod a különbséget, ezek jazz-standardek, Pastorius a kisujjából kirázta ezeket, ott Hágában, a fesztiválon ez egy közepesen vacak koncert volt.Sajnos Jaco halála,ami különlegessé teszi az élményt.

GregJazz · http://gregjazz.blog.hu 2008.07.23. 14:41:18

Azért, gondolom a négy Miles Davis nem lehetett gyenge... :)

Simády Béla 2008.07.23. 19:00:01

Nekem ő az abszolút kedvencem. A 4 alkalom: '83 Varsó, '86 Belgrád, '89 Budapest, '91 Budapest. Sajnos Mike-ról lemaradtam, mint gitáros, mert sorban John Scofield, Garth Webber, és kétszer Foley szaggatták a húrokat. A basszeros első két alkalommal Darryl Jones,utána pedig Richard Patterson volt.A szaxisok sorban Bill Evans, Bob Berg, és kétszer Kenny Garrett. Hát nem akármilyen nevek és zenék voltak...Talán ezért nem bánom, hogy nem vagyok már fiatal, mert ezeket láthattam.

GregJazz · http://gregjazz.blog.hu 2008.07.23. 20:31:40

:)))) Hűha! '91-ben már ismertem Davist, zenész keresztapám mondta is, hogy erre el kellene menni, mert lehet, hogy az utolsó alkalom lesz. Igaza volt! De sajnos kihagytam...

Simády Béla 2008.07.23. 22:02:34

A '91-es koncert hasonló volt Pastorius hágai fellépéséhez, annyiban, hogy Davis is már nagyon keveset játszott, inkább vezényelte a zenekart. Ha jól emlékszem egyben nyomtak kb. 70 percet, a számokat átúsztatták egymásba, annyi szünet volt, amíg Davis egy táblát felemelve, a rajta levő névvel (Kenny,Foley,Rick, stb)jelezte az előző szám szólistáját. Igaz néha tévesztett.:-)

GregJazz · http://gregjazz.blog.hu 2008.07.23. 23:07:41

Hát, azért nagy élmény lehetett mindegyik! :)) Na, majd holnap Veszprémben Herbie is beindul!!! :) Őt még eddig szintén nem láttam élőben.
süti beállítások módosítása